Companiile din Romania au inceput sa ofere salariatilor, pe linga remuneratie, recompense non-banesti la alegere. Dupa ce i-au obisnuit pe romani cu beneficii care se adauga la salariul de baza, companiile din Romania, fie ele multinationale sau cu capital autohton, au inceput sa-si cizeleze pachetele non-financiare, noteaza Cotidianul.
Astfel, in momentul de fata angajatii au optiunea de a alege intre mai multe variante, in functie de profilul si gusturile fiecaruia. Poate fi vorba despre asigurari medicale extinse si pentru familia angajatului, actiuni la pret redus la firma respectiva, timpul flexibil, vacantele de merit, abonamentele la salile de sport, voucherele pentru saloanele de cosmetica si masaj, masina de serviciu la indemina angajatului si pe perioada weekendului si a concediilor sau studiile scurte sau de lunga durata.
De asemenea, companiile mai introduc in pachetele lor de oferte si gradinita platita pentru copii, recompense in bunuri, credite avantajoase sau chiar oferirea la preturi avantajoase a unor servicii de genul plata facturilor sau gasirea unei locuinte.
"Foarte bine primite sint sistemele de recompense non-banesti tip «cafeteria», adica ofertarea mai multor beneficii din care angajatul isi poate alege in functie de nevoile sale", explica Madalina Didea, Managing Partner la HART Human Resource Consulting. Cuantumul lor poate ajunge pina la un salariu anual net, in cazul salariatilor in posturi de conducere.
"Valoarea in bani a acestor beneficii depinde de domeniul de activitate al companiilor, insa, in medie, beneficiile nu depasesc salariul obtinut intr-un an", sustine si Rudolf Fedorovici, consultant in search&selection in cadrul Advice Human Resources (AHR).
Beneficii de ambele parti
Avantajele sint de ambele parti: in timp ce salariatul are acces gratis sau subventionat la anumite servicii sau chiar bunuri, angajatorul scapa de o parte dintre darile catre stat si isi loializeaza in acelasi timp salariatii. Daca nu este gindit bine, acest tip de avantaje se poate intoarce insa impotriva angajatorului. "Un dezavantaj pentru angajat ar fi ca lista prezentata de angajator sa nu fie suficient de acoperitoare din punctul de vedere al nevoilor astfel incit angajatul sa se simta fortat sau santajat sa aleaga din mai multe beneficii ce nu-l intereseaza sau sa piarda aceste beneficii. In schimb, angajatul poate plati mai mult decit daca ar da cash sau din punct de vedere logistic sa fie mult mai greu de gestionat", mai spune Fedorovici.
Integral in Cotidianul