Valoarea pietei nuntilor a atins in 2006, in Romania, valori similare pietei constructiilor si a celei de IT, vazute pana acum ca fiind cele mai profitabile. Chiar daca activitatea in acest domeniu se intinde doar pe cinci-sase luni din an, castigurile depasesc orice asteptare. Daca nu ar fi posturile, piata nuntilor ar fi lider detasat. Piata constructiilor, considerata una dintre cele mai efervescente, a fost estimata la 800 milioane de euro, iar piata IT este estimata in jurul valorii de un miliard de euro, noteaza Banii Nostri.
"In ultimii ani, piata nuntilor a fost supusa unei fulminante dezvoltari. Astfel, ea valora in 2006 in jurul unui miliard de euro", spune Alin Caraman, manager la agentia Bon Mariage. Pentru anul 2007, el estimeaza o crestere a pietei cu circa 150 milioane de euro. O cifra de afaceri de un milion de euro pentru o singura firma din domeniu nu e deloc intamplatoare, mai ales ca romanii incep sa apeleze din ce in ce mai des la servicii profesioniste in organizarea celui mai important moment din viata.
Chef gata aranjat
Bon Mariage s-a nascut in august 2000, un moment in care organizarea de nunti parea o nesabuinta ca afacere. "Exista la noi un vid in domeniul organizarii de nunti. Am inceput aceasta afacere dupa ce am studiat firmele de profil din afara si mi-am facut o idee despre cum ar trebui organizata o nunta. Printre obstacolele de care ne-am lovit, cel mai notabil este neincrederea pe care oamenii au aratat-o la inceput unei asemenea idei, teama de a apela la o agentie, dublata de teama ca poate acestia nu vor gestiona corespunzator un asemenea eveniment. Cu timpul, lucrurile s-au schimbat si acum clientii vad ca pentru o nunta fara griji solutia ramane agentia", povesteste Alin Caraman.
Acum spun ca activeaza pe o piata aglomerata. "Sunt 150 de firme in domeniu, numai in Bucuresti. In maximum doi ani, vom sti, probabil, cine va rezista pe piata si cine nu". Si-au luat si masuri de precautie. "Din cauza perioadei lungi in care nu se organizeaza nunti, afacerea este aproape imposibil sa fie profitabila fara a fi combinata cu o afacere colaterala".
Au impartasit reteta afacerii in urma unui val de solicitari, sub forma de francize. "In acest moment, in tara exista inca cinci unitati francizate, deschise la Brasov, Constanta, Buzau, Ploiesti, Galati. Un francizat plateste 250 de euro agentiei Bon Mariage, sub forma unei redevente lunare. Nu am dorit sa ii impiedicam si acesta este si motivul pentru care nu am impus o taxa de intrare. I-am invitat pe toti cei interesati sa ne scrie un e-mail si sa ne povesteasca despre ei, despre cum si-au imaginat aceasta activitate si nu mica ne-a fost surpriza sa descoperim printre ei tineri care ne-au marturisit ca asta au visat sa faca toata viata", arata Caraman.
Reteta unui milion
Bon Mariage sta destul de bine si la incasari. Domeniul e generos. Merita incercat. "Investitia initiala la noi a fost neglijabila. Am beneficiat de privilegiul de a fi primii pe piata, iar in primii cinci ani tot profitul a fost reinvestit, ajungand in prezent la o cifra de afaceri de un milion de euro. Avantajele pietei se leaga de tot ceea ce presupune aceasta afacere: ideea in sine, faptul ca nu s-a mai facut acest lucru la noi, clientul, care intr-o proportie de 70% are acelasi profil, si anume al tanarului de succes, ridicat prin propriile eforturi, constient in acelasi timp de valoarea banului, dar suficient de increzator cat sa "cedeze" organizarea intregului eveniment unei agentii de profil etc.
Dezavantajul ar fi reprezentat de faptul ca exista activitate intensa doar cinci-sase luni, in restul timpului afacerea trebuie sustinuta din surse proprii". Alin Carman crede ca atentia e principala arma in domeniu. "Atentia permanent indreptata spre aceasta piata si spre cerintele ei, o echipa in care am deplina incredere si care ma reprezinta, munca enorma si un risc asumat. In plus, perfecta imbinare a muncii dintre furnizori, colaboratori si dorintele clientului, precum si calitatea de a nu spune niciodata «nu» unei dorinte exprimate de client sunt atuuri de baza in organizarea de nunti".
Afaceri in ritm de vals
Arpeggione e un cvartet care s-a incapatanat sa salveze o pasiune, transformand-o intr-o afacere. Avand ca motor principal nuntile, o trupa de patru fete absolvente ale Universitatii de Muzica dovedesc ca si din cantat Strauss poti obtine profit. "Am terminat facultatea in 2005 si masterul in 2006. Aveam la facultate o materie, muzica de camera, si fiecare isi facea un duo, un trio. Noi am facut cvartet.
Am inceput sa acordam atentie si altui repertoriu decat cel clasic, apoi sa fim solicitate pe la diverse evenimente, inclusiv nunti. Eram chemate la receptii organizate de firme, simpozioane. Noua ne-a placut mult ce am ales sa facem si am avut norocul de a avea si succes. Daca am fi vazut ca nu merge, cu siguranta am fi facut altceva", povesteste Alida Popa, membra a cvartetului.
70% din comenzi, in sezonul de nunti, vin din acest sector. "In ultimul timp, lumea incepe sa vada cvartetul ca pe ceva sofisticat, care da un plus de eleganta.
La ultimele targuri de nunti am fost surprinse de cereri din partea unei categorii cat mai largi de oameni. Inainte, targetul era unul select. Acum suntem cautate de oameni din toate categoriile. O singura data s-a intamplat chiar sa fim solicitate sa cantam pentru toata nunta. Din motive religioase, se dorea sa nu se danseze la nunta respectiva. Cele mai multe solicitari insa le primim ori pentru inceputul nuntii, la primirea invitatilor, ori pentru momentele speciale", precizeaza Alida.
Castiguri pe masura investitiilor
Sotul Alidei, Adi, impresarul grupului, a decis ca incepand cu acest an sa investeasca in pasiunea fetelor. "Fetele aveau pana acum patru-cinci evenimente pe luna, ceea ce insemna un castig de 500-600 de euro de persoana. Perioada de promovare initiata de noi a urcat numarul solicitarilor, fetele fiind solicitate pentru ianuarie la opt cantari. Campania de promovare a dublat numarul cererilor, iar pentru perioada de vara se preconizeaza cereri de patru-cinci ori mai mari. Noi speram sa le putem face sa cante in fiecare zi. Am investit in promovare 2.000 de euro. Acum, practic, ne amortizam investitia", arata Adi. Urmeaza lansarea unui album.
Integral in Banii Nostri