Zone metropolitane exista doar in Oradea, Iasi si Constanta, in timp ce autoritatile din alte noua municipii au inceput procedurile pentru asocierea de tip metropolitan, a declarat consilierul MTCT, Mihaela Vrabete. "Zona metropolitana se constituie in baza unei asocieri benevole, a intereselor comune identificate intre un municipiu de primul si al doilea rang si unitati adminitrativ-teritoriale din judetul respectiv. Raza aproximativa a zonei metropolitane este de 30 km. Asocierea nu este o noua forma administrativa si nu afecteaza prerogativele locale", a declarat Mihaela Vrabete, consilierul ministrului delegat pentru lucrari publice, Laszlo Borbely.
Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), in Romania exista oficial doar trei zone metropolitane, respectiv in Oradea din 2002, Iasi din 2004 si Constanta din 2007.
La ora actuala, exista alte noua proiecte pentru constituirea zonelor metropolitane. Astfel, autoritatile din localitatile din jurul municipiului Ploiesti au initiat proiecte comune, iar in Timisoara au fost facute mai multe studii si proiecte comune, fara a se face asocierea oficial.
La Cluj-Napoca a fost demarat un plan de a amenajare a teritoriului metropolitan, in timp ce la Bacau reprezentantii consiliilor locale au inceput discutiile pentru asociere. Un caz aparte il reprezinta municipiile Galati si Braila, autoritatile din cele doua zone avand in vedere un proiect pentru constituirea unei singure regiuini metropolitane. In ceea ce priveste localitatile din jur, desi procesul a fost initiat in urma cu cativa ani, asocierea nu a fost inca realizata.
Pentru consolidarea pozitiei si a rolului in teritoriu, reprezentantii consiliilor locale din Sibiu, Baia Mare si Targu Mures au initiat deja procedurile pentru crearea zonelor metropolitane.
"Asocierea aduce multe avantaje pe termen mediu si lung, bazandu-se pe asumarea unor proiecte comune. Aceasta vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport, a serviciilor de apa si canalizare, gestionarea corecta a deseurilor si reducerea poluarii", a explicat consilierul MTCT, Mihaela Vrabete.
In acest moment, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are in lucru o strategie pentru dezvoltarea retelei nationale de zone metropolitare prin identificarea unor modalitati de racordare la reteau europeana. In acest context, Oradea a devenit membra a unei retelei de zone metropolitane din Europa care implementeaza proiecte de anvergura. De altfel, in luna decembrie a anului trecut, ministrul delegat, Laszlo Borbely a lansat ideea unei asocieri la nivel national a potentialelor zone metropolitane si asocierea acesteia la reteaua europeana.
NewsIn