In cazul unor IFN-uri care acorda credite de consum s-a ajuns ca trei din zece dosare de credite sa fi fost respinse anul trecut, noteaza Cotidianul. Principala cauza este gradul prea mare de indatorare al solicitantilor. La mai bine de trei ani de la explozia creditului de consum din tara noastra, romanii continua sa se imprumute peste masura. Sau cel putin sa incerce. In aceste conditii, s-a ajuns la situatia in care unele institutii financiare nebancare (IFN) sa respinga aproximativ trei din zece dosare de creditare depuse in magazinele de electrice si electrocasnice care ofera astfel de sisteme de finantare. Astfel, Credex, compania de credit de consum detinuta de Altex si Raiffeisen Bank, a avut anul trecut o rata de respingere de aproximativ 35% din totalul cererilor de imprumut. Compania a oferit in 2006 credite la peste 95.000 de clienti ai magazinelor Altex, Altex Megastore si Media Galaxy, in valoare totala de aproximativ 45 de milioane de euro.
Oficialii Estima Finance, IFN care ofera produse de creditare in magazinele Domo, sustin ca intr-o luna ponderea dosarelor respinse poate varia intre 10 si 20%. "In ultima parte a anului trecut si anul acesta rata de refuz a fost de sub 20%", ne-a declarat si Sorin Ghencea, director comercial in cadrul EFG Retail Services, IFN care finanteaza, printre altele, clientii Altex.
Un procent similar de dosare respinse se inregistreaza si la Cetelem, care ofera produse de creditare in magazine precum Flanco, Flamingo, FutureShop, Rombiz, Elvila, Mobexpert, Baumax sau Bricostore. Mai precis, este vorba de 5 pina la 11% din cererile de finantare depuse intr-o luna.
Mare grija la rambursarea creditelor
Dosarul unui solicitant de credit trece prin mai multe faze de analiza, verificindu-se in primul rind daca se respecta normele BNR potrivit carora ratele lunare ale unui solicitant nu trebuie sa depaseasca 30% din valoarea venitului net. De asemenea, se pune foarte mare accent pe bonitatea clientului analizata si pe baza datelor furnizate de Biroul de Credit. Nu in ultimul rind, agentii de credite ai IFN-urilor se uita cu atentie si la eventuale declaratii sau documente cu inadvertente.
Nu in ultimul rind, reprezentantii IFN-urilor vorbesc si de anumite "reguli interne", de care tin cont atunci cind stabilesc daca acorda sau nu un imprumut unui solicitant si care nu sint facute publice. "Activitatea de acordare a creditelor se desfasoara cu respectarea normelor BNR specifice. Aplicarea acestora este insotita si de verificarea bazei de date puse la dispozitie de Biroul de Credit, precum si de aplicarea de norme interne. In consecinta, rata de respingere a cererilor de credit este indisolubil legata de datele prezentate de solicitanti si de nivelul creditelor solicitate", explica Simona Tartacuta, Marketing Manager in cadrul Cetelem.
In aceste conditii, printre principalele motive de respingere a dosarelor invocate de reprezentantii institutiilor financiare nebancare se numara depasirea gradului de indatorare impus de BNR si faptul ca au un istoric negativ conform datelor furnizate de Biroul de Credit.
Integral in Cotidianul