Adoptarea unui nou set de reglementări privind exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră poate debloca investițiile pentru începerea efectivă a exploatării. Iar, beneficiile sunt pe multiple planuri, atât în ceea ce privește veniturile suplimentare la bugetul de stat cât și profituri pentru companii, apropierea de independența energetică a țării sau crearea unor noi locuri de muncă.
Schimbările au apărut la patru ani distanță de la publicarea legii anterioare, una care a iscat nenumărate controverse și discuții în mediul de afaceri, acare a contestat-o îndelung. Noile reglementări vin însă pe fondul unei crize mondiale generată de războiul din Ucraina și implicit, de dorința statelor europene de a-și dobândi independența energetică față de Rusia.
„Printre cele mai importante modificări aduse de noua lege offshore se numără cele legate de regimul fiscal al investițiilor în acest domeniu, care devine mai permisiv. Astfel, aproape s-a dublat (de la 45,71 lei/MWh la 85 lei/MWh) nivelul de la care se aplică impozitarea suplimentară a veniturilor companiilor. Pentru prețurile care depășesc 85 lei/MWh se menține grila de impozitare propusă inițial (între 15%, pentru veniturile obținute din vânzarea la prețuri mai mari de 85 lei/MWh şi mai mici sau egale cu 100 lei/MWh, și 70% pentru vânzarea la prețuri care depășesc 190 lei/MWh). Acest impozit pe veniturile suplimentare va reprezenta cheltuială deductibilă la calculul impozitului pe profit al companiilor”, scrie Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Mia mult, în ceea ce privește impozitul suplimentar, crește până la 40% nivelul maxim de deducere a investițiilor din segmentul explorării și producției, fiind de asemenea eliminată și limitarea deducerilor aferente investițiilor pentru calculul impozitului pe profit. Nu în ultimul rând, nivelul taxării pentru companii va rămâne neschimbat pe toată durata contractului de concesiune. De asemenea, producătorii nu vor mai fi nevoiți să vândă pe piața locală jumătate din gazul extras. În schimb, statul a introdus în lege un drept de preempțiune care îi permite în anumite situații de criză, să aibă prioritate la achiziția gazelor.
„Așadar, au fost create condițiile necesare pentru ca marile companii din domeniu să își pună în aplicare planurile suspendate în urmă cu patru ani și să înceapă exploatarea gazelor din Marea Neagră, pentru că doar din momentul acela vor apărea beneficiile pentru toate părțile implicate – investitori, stat, consumatori”, adaugă Dan Bădin.
„Așa cum am menționat, noile prevederi elimină din barierele invocate de companiile petroliere când au sistat investițiile și vor duce la deblocarea acestora. Dar trebuie să ținem cont de faptul că investițiile de acest tip nu pot fi realizate peste noapte, iar rezultatele acestora se vor vedea peste câțiva ani. Chiar dacă reprezentanții Black Sea Oil & Gas declarau că vor începe producția chiar în acest an, exploatarea în cel mai important zăcământ descoperit (aflat în perimetrul Neptun Deep și care va fi exploatat de OMV Petrom împreună cu Romgaz, după vânzarea participației Exxon) va începe cel mai devreme la sfârșitul anului 2026. Companiile vor obține venituri și, ulterior, profituri abia după începerea exploatării și după vânzarea gazelor, iar din aceste venituri vor acoperi investițiile realizate și costurile cu exploatarea, precum și taxele și redevențele datorate bugetului de stat”, conchide acesta.
http://www.banknews.ro/stire/89189_opinie_deloitte_deblocarea_investitiilor_in_marea_neagra_si_beneficiile_exploatarii.html
|