Fata retailului autohton a intrat, in ultimii 10 ani, intr-un radical proces de schimbare, tendinta romanilor de a opta din ce in ce mai mult pentru formele moderne de retail (supermarketuri, hipermarketuri, magazine cash & carry) in detrimentul celor traditionale (magazinele mici, chioscurile de la coltul blocului sau chiar pietele) devenind din ce in ce mai evidenta. Iar informatiile furnizate de un studiu al companiei GFK subliniaza tocmai aceasta orientare: "Daca in 2001 numai 9% dintre compatriotii nostri se aprovizionau din hipermarketuri, supermarketuri si unitati cash&carry, in prima jumatate a lui 2006 proportia lor a crescut la 33%".
Acest trend este sustinut si de datele financiare oferite de GFK, din care rezulta ca cifra de afaceri cumulata a celor mai mari 20 de retele de magazine din Romania s-a majorat in 2005 cu 50% fata de anul precedent, ajungand la o valoare de peste 300 de miliarde de euro. Lucrurile par sa stea inca si mai bine pentru 2006: "Avand in vedere deschiderea a mai mult de 40 de noi unitati, mergand de la supermarketuri de cartier pana la hipermarketuri de peste 10.000 de metri patrati, se poate spune ca datele financiare de anul trecut vor pali puse fata in fata cu cele ce vor fi inregistrate la sfarsitul lui 2006".
Comertul modern, 50% din valoarea totala pe Bucuresti
Conform unei analize detaliate a structurii comertului in ultimii cinci ani, capitala tarii este, asa cum era de asteptat, cea mai vizibil afectata de acest trend, ponderea ocupata de retailul modern ajungand, in perioada ianuarie-septembrie 2006, la o valoare cumulata de mai bine de jumatate din total, mai exact 53% (supermarketuri, hipermarketuri si magazine de tip discount).
Aceasta evolutie a fost determinata nu neaparat de schimbarile intervenite pe sectorul de supermarketuri (cresterea acestuia a fost una sustinuta si destul de lenta, de 6 procente in 5 ani - de la 17% la la 23%), ci in special de avantul hipermarketurilor, acestea detinand o pondere de 28%, de la numai 3% in 2002. Toate acestea in timp ce magazinele de tip discount reprezinta un segment destul de nisat, cu o cota medie relativ stabila in perioada 2002-2006, de 2%.
Orientarea masiva catre formele moderne de retail s-a produs, dupa cum reiese din analiza GFK, in principal in detrimentul comertului in magazinele mici, acestea ajungand, de la un prim loc ocupat in 2002, cu o cota de 32%, la o pozitie secunda, cu 24%, anul trecut. Dezvoltarea puternica a acestui sector a "muscat" de asemenea o buna parte din cota detinuta de activitatea chioscurilor, o forma a comertului traditional care, daca in 2001 detinea o cota relativ importanta din piata, de 9%, in ultimul timp a scazut radical, la numai 1%.
Integral in Curierul National