Peste jumatate de miliard de euro. Aceasta este suma tradusa in combustibil pe care romanii o pierd anual din cauza infrastructurii rutiere deficitare. Astfel, potrivit unui studiu realizat de Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii, proprietarii de autovehicule care circula in Romania inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro prin cresterea consumului de combustibili determinata de starea precara a infrastructurii rutiere. Mai exact 547,5 milioane de euro anual. "Studiul ARACO a fost realizat pe baza reglementarilor internationale accesate de proiectantii antreprenori si de investitorii din constructii si a analizat economiile, in cazul in care autovehiculele merg cu viteza superioara", a declarat, luni, intr-o conferinta de presa, presedintele ARACO, Laurentiu Plosceanu.
Bucuresti - pierderi de 500.000 de euro zilnic
In ceea ce priveste Capitala, valoarea pierderilor se cifreaza la 500.000 de euro zilnic. Pierderile legate de infrastructura deficitara pot fi diminuate atat prin reducerea consumului de benzina, cat si prin gasirea unor solutii alternative pe drumuri, precum subtraversarile sau pasarelele, in special in Bucuresti, spun reprezentantii ARACO. De asemenea, presedintele ARACO a subliniat importanta inceperii in termen cat mai scurt a proiectelor de infrastructura anuntate de Guvern. "E esential ca ceea ce incearca Guvernul sa propuna in buget, in materie de infrastructura, sa devina operational cat mai repede. ARACO sustine toate proiectele de infrastructura, cu conditia ca acestea sa fie intarziate cat mai putin", a mai spus Plosceanu.
"Administratia trebuie sa administreze drumuri, nu spagi"
Cei mai afectati de starea deplorabila a drumurilor se pare ca sunt transportatorii. Potrivit acestora, principalul vinovat pentru situatia de fata nu este nimeni altul decat Administratia Nationala a Drumurilor, care are "cateva mari atributii.
Aceasta institutie este cea care trebuie sa reabiliteze, sa construiasca si sa organizeze licitatii. Dar banii destinati acestor activitati se duc pe lucruri deloc prioritare cum ar fi camere video si cantare mobile", ne-a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport care a adaugat ca "AND trebuie sa administreze drumuri, nu spagi". Costul suplimentar pe care il presupune combustibilul consumat in plus fata de cum era firesc se rasfrange si in materialele de constructii.
"Daca un transportator incarcat cu ciment, spre exemplu, este nevoit sa ocoleasca 100 de kilometri din cauza drumului prost, evident ca acest lucru va creste costul materialului transportat", a incheiat presedintele FORT.
Integral in Curierul National