CNN a realizat un top al celor mai nefericite 101 momente din comunitatea business de anul trecut. Printre "laureati" se numara Wal-Mart, McDonald's si Microsoft. Erori umane sau de tehnologie au afectat anul trecut afacerile a sute sau chiar mii de companii din intreaga lume. S-au pierdut timp si bani, iar in unele cazuri, chiar posibilitatea de a continua afacerea, noteaza Cotidianul.
Cel mai rau din acest clasament a iesit insa gigantul mondial Wal-Mart. Pentru gafele facute anul trecut, jurnalistii de la CNN i-au rezervat companiei cinci pozitii in top, printre care si cea dintii. Totul este legat de o campanie de PR pe care retailerul a desfasurat-o. Mai precis, pentru a-si reabilita imaginea cam prafuita, gigantul mondial a angajat una dintre cele mai reputate agentii de relatii publice, Edelman.
Rezultatul? O campanie inspirata din luptele electorale ale politicienilor, prin care "candidatul Wal-Mart" a reusit sa aduca companiei, pentru prima data in ultimul deceniu, un minus la capitolul profit, mai putine vinzari in luna noiembrie (care cresc de obicei datorita apropierii sarbatorilor de iarna) si citeva gafe rasunatoare. Spre exemplu, fostul director al companiei Thomas Couglin, care cistiga citeva milioane de dolari pe an, a fost acuzat si condamnat la doi ani de arest la domiciliu pentru faptul ca a prejudiciat statul cu 500.000 de dolari in sapte ani.
O alta gafa facuta de retailer consta intr-o asociere nefericita de titluri. Astfel, pe site-ul companiei, Walmart.com, potentialii clienti obisnuiti sa citeasca recomandari de filme au putut vedea cum pe pagina pentru "Charlie and The Chocolate Factory" ("Charlie si Fabrica de Ciocolata") sau "Planet of the Apes" ("Planeta maimutelor") existau "Martin Luther King" sau "The Rise and Fall of Jack Johnson" la "itemuri similare".
De la retail la avioane
Pozitia a doua a clasamentului a fost adjudecata de Northwest Airlines. Falimentara companie a oferit citorva mii de angajati care tocmai ramasesera fara loc de munca un ghid ce includea "101 moduri de a economisi bani". Printre sfaturile companiei aeriene se numara cum sa folosesti lucrurile care iti plac dupa ce au fost aruncate la gunoi, cum sa prepari singur mincarea pentru bebelus sau cum sa intrebuintezi ziarele folosite in loc de nisip la pisica.
Nici McDonald's nu a ramas nepedepsita de CNN. In august anul trecut, compania a organizat in Japonia un concurs prin care clientii puteau cistiga 10.000 de MP3 playere. Numai ca, printre cele 10 melodii stocate in memoria gadgetului, japonezii aveau mari sanse sa gaseasca si un virus care, odata intrat in calculator, "fura" parole sau alte informatii ce ajungeau la hackeri.
Tot la capitolul campanii a dat-o in bara si General Motors, care se situeaza pe pozitia a patra a topului. Compania a organizat un concurs pentru promovarea Chevy Tahoe SUV pe site-ul sau de Internet. Practic, internautii primeau imagini si clipuri muzicale cu care trebuiau sa realizeze o reclama de 30 de secunde. Printre spoturile create de participantii la concurs se numara unele cu titlul "Tehnologia de ieri revine azi" sau "Incalzirea globala nu este o reclama draguta la SUV - este realitatea infricosatoare".
Bani gresiti
Fara a avea intentia de a demonstra ca "Borat" este un film inspirat prea mult din realitate, Banca Nationala a Kazahstanului a scris gresit cuvintul "banca" pe bancnotele de 2.000 si 5.000 de tenge. Kazahstanul nu este insa singura tara unde s-au facut "gafe nationale". Spre exemplu, potrivit CNN, in septembrie anul trecut, Grecia a anuntat ca, incepind cu 2000, PIB-ul tarii a fost revizuit in plus cu 25%. Care a fost insa secretul imbogatirii subite a acestei tari? Este vorba despre o schimbare a modului de calcul, la produsul intern brut adaugindu-se si industrii "negre" precum prostitutia sau spalarea de bani. Grecia este de altfel si un exemplu viu ca "mai bogat" nu inseamna totdeauna si mai bine. Pentru ca aveau un PIB mai mare, grecii au trebuit sa plateasca cu 600 de milioane de dolari anual mai mult catre fondurile Uniunii Europene de intrajutorare a tarilor sarace.
Investitie neprofitabila in arta
Nici iubitorii de arta nu au fost ocoliti de gafe monumentale. Dupa ce a platit o suma-record pe "Le Reve" al lui Picasso - 139 de milioane de dolari, mogulul cazinourilor Steve Wynn s-a gindit sa faca o bucurie vizitatorilor biroului sau din LA aratindu-le pictura. Numai ca, in timpul explicatiilor, mogulul s-a proptit cu cotul in munca marelui artist, rupind tabloul. In consecinta, Wynn a renuntat la achizitie, dar a platit 85.000 de dolari pentru restaurarea tabloului.
Apa Fiji
Producatorul apei minerale Fiji se lauda cu calitatea produsului printr-o campanie in care se spunea ca brandul se numeste Fiji pentru ca nu este imbuteliata in Cleveland. La scurt timp dupa lansarea campaniei, oficialitatile din Cleveland au testat apa, descoperind ca aceasta contine 6,3 micrograme de arsenic la un litru, in vreme ce apa de la robinet din oras nu continea nici macar un microgram din aceasta substanta. Campania Fiji se afla pe pozitia a 20-a in topul CNN.
Laptopurile buclucase
Bateriile defecte au propulsat Sony si Comisia pentru Protectia Consumatorilor din Statele Unite ale Americii pe locurile 12 si respectiv 13 in topul celor mai idioate momente in afaceri. Spre exemplu, din cauza bateriilor stricate realizate de Sony, mai multe laptopuri au izbucnit in flacari, determinindu-i pe proprietari sa le returneze producatorilor. Astfel, Dell a trebuit sa inlocuiasca bateriile la 4 milioane de laptopuri, Apple la 1,8 milioane, iar Lenovo/IBM la 500.000. Consecintele nu s-au oprit insa aici pentru ca a intrat pe fir si Comisia pentru Protectia Consumatorilor. Acestia au inceput sa-i invete pe utilizatori ca nu este bine sa-si puna laptopul in poala.
Windows Live Search, de doua ori
Nici compania lui Bill Gates nu a fost iertata de CNN. La scurt timp dupa ce a scos pe piata Windows Live Search, un produs prin care utilizatorii casnici puteau cauta mai usor pe Internet, Microsoft a lansat din nou Windows Live Search, un alt instrument dedicat comunitatii business prin care oamenii de afaceri puteau cauta intraneturi ale altor companii. Pentru aceasta, Microsoft si-a adjudecat pozitia 23 in top.
Cafea gratis pentru toti
In luna august a anului trecut, celebrul lant de cafenele Starbucks a trimis citorva potentiali clienti un cupon prin e-mail prin care membrii familiei si prietenii acestora puteau lua o cafea cu gheata gratuit. Ghinionul a fost ca e-mailul nu recunoaste barierele geografice si poate fi printat de un numar infinit de ori. Astfel, dupa ce a fost reprodus in masa in toate colturile Statelor Unite ale Americii, Starbucks nu a putut onora toate comenzile, fapt ce l-a determinat pe Kelly Coakley, un client nemultumit, sa ceara companiei, in justitie, 114 milioane de dolari. Pentru aceasta campanie de marketing neinspirata, CNN a plasat lantul de cafenele pe locul 11.
Cotidianul