Autoritatile romane afirma ca au operat modificari succesive si de amploare in legislatie datorita necesitatii alinierii la cerintele Comunitare. Nici domeniul leasingului financiar nu a fost ocolit de febra reglementarilor (mai mult sau mai putin europene), noteaza FinZoom.ro. S-au facut tot felul de speculatii in legatura cu noile modificari operate in Codul Fiscal si Codul Vamal si felul in care acestea se reflecta in activitate firmelor de leasing financiar si implicit a cumparatorilor (persoane fizice si/sau juridice).
Modificari ale Codului Vamal
Conform legilor Uniunii Europene, taxele vamale sunt 0% pentru autoturismele provenite din tari ale UE si maxim 10% la autoturismele din afara UE. Noutatea este ca taxele vamale se calculeaza acum la valoarea CIP, nu la valoarea reziduala, cum se intampla pana la 1 ianuarie 2007 (se percepeau in procent de 30% din valoarea reziduala, iar valoarea reziduala era 20% din valoarea CIP a masinii).
Incercand sa mentina temporar avantajele leasingului, in prag de aderare, ANV a emis Ordinul nr. 7.982/10 august 2006, care prevede faptul ca masinile introduse in tara prin contractele de leasing incheiate incepand cu august 2006, "vor fi declarate la autoritatea vamala prin depunerea declaratiei de admitere temporara, cu exonerare totala de la obligatia de plata a sumelor reprezentand datoria vamala".
Apoi vine momentul integrarii si, conform noului Cod Vamal, pentru masinile extracomunitare se plateste totusi taxa vamala.
Rezulta astfel o perioada "suspensiva", august - 31 decembrie 2006 cu patru situatii posibile si nereglementate niciunde, pentru contractele aflate in derulare:
1. contracte incheiate si (masini) livrate inainte de 10 august 2006
2. contracte incheiate inainte de 10 august 2006 si livrate pana la 31 decembrie;
3. contracte semnate si livrate in perioada august - 31 decembrie 2006;
4. contracte semnate in perioada 10 august - 31 decembrie 2006 si livrate dupa 1 ianuarie 2007.
ANAF (avand in subordine pe ANV) emite Adresa Circulara nr. 68.829/19.12.2006 si explica procedura desfasurarii contractelor de leasing aflate in regimuri vamale suspensive, dar nu reglementeaza totusi aceste patru situatii.
Pentru primele trei cazuri, teoretic, ar trebui sa se aplice legislatia in vigoare pana la 31 decembrie 2006, desi acest lucru nu este stipulat in nicio reglementare legala aplicabila dupa aderare.
In cel de-al patrulea caz, daca s-ar aplica aceeasi legislatie anterioara momentului aderarii, ar insemna ca nu respectam legislatia europeana, cu taxe vamale platite la valoarea CIP pentru masinile livrate din spatiul extracomunitar si posibil UE sa ceara dobanzi compensatorii pentru aceastea. De fapt toate aceste probleme apar din faptul ca legiuitorii romani fac referire la contracte incheiate iar cei comunitari la cele livrate.
Modificari ale Codului Fiscal:
1) Noul Cod Fiscal aduce o modificare importanta pentru metoda de calcul a al TVA-ului la contractele de leasing, insemnand ca in prezent se calculeaza la principal + dobanda (ulterior modificarilor se aplica numai la principal). Acest lucru afecteaza numai persoanele fizice insa (10% din contractele de leasing din Romania), persoanele juridice putand in continuare sa deconteze aceste cheltuieli cu TVA-ul.
2) Nu se mai percep accize masinilor provenite din zona comunitara aduse in tara dupa 1 ianuarie 2007. In schimb, pentru masinile introduse in Romania inainte de 1 ianuarie 2007 si a caror incheiere se va realize dupa aceasta data, se vor calcula accize in functie de nivelul acestora in momentul initierii contractului.
3) Ca o masura compensatorie, autoritatile romane au implementat taxa de prima de inmatriculare in vama care se plateste de catre persoana fizica sau juridica ce face inmatricularea si se aplica masinilor noi si second-hand. Pentru masinile carora li s-au platit accizele inainte de 1 ianuarie 2007 cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna, taxa speciala nu se mai datoreaza (sub 1600 cmc nu se plateau accize, dar acum acestea fiind complet ridicate, se percepe taxa prima de inmatriculare pentru toate categoriile de vehicule). Din punct de vedere al reglementarilor europene (care au drept principiu de baza tocmai neperceperea taxelor si obligatiilor vamale in spatiul intracomunitar), aceasta taxa este considerata a fi ilegal perceputa. Uniunea Europeana a cerut Romaniei sa renunte la aplicarea acestei taxe, insa pana in prezent nu s-au luat masuri concrete in acest sens.
In cadrul sedintei de Guvern desfasurata miercuri, 17 ianuarie 2007 s-a avut in vedere problema taxei de prima inmatriculare, insa nu s-a adoptat nicio hotarare. Ceea ce se cunoate cu siguranta este faptul ca aceasta taxa se va mentine, pe motivul legalitatii depline si a faptului ca aceasta taxa se percepe in prezent in mai multe state europene. Problema insa este constituita de valoarea sa, care se pare ca va fi modificata, dupa consultari si negocieri purtate cu expertii Comisiei Europene.
4) Legea nr. 571/2003, care cuprinde normele de aplicare ale Codului Fiscal, stipuleaza ca impozitul pentru o masina ce face obiectul unui contract de leasing financiar, se datoreaza si se plateste de catre utilizator, pe intreaga durata (inainte de aderare impozitul era platit de societatea de leasing si se factura apoi utilizatorului). Orice persoana care dobandeste sau instraineaza o masina are obligatia de a depune o declaratie fiscala in acest sens la compartimentul de specialitate al unitatii administratiei publice locale pe a carei raza teritoriala isi are domiciliul/sediul in 30 de zile de la modificarile survenite. Aceasta masura s-a putut implementa odata cu mentionarea utilizatorului in talonul masinii.
Problema societatilor de leasing este ca, pentru contractele de leasing in derulare, pana la 31 ianuarie 2007 trebuie transferat rol-ul de la administratia locala, de pe numele societatii de leasing pe numele utilizatorului, pentru a putea veni apoi utilizatorul sa-si plateasca impozitul (si vorbim de zeci de mii de contracte pentru fiecare societate).
Este de asteptat ca aceasta masura sa genereze o adevarata frenezie in perioada imediat urmatoare la sediul administratiilor financiare. Pentru inlesnirea fluxului, ar trebui ca administratiile financiare sa asigurare o buna informare a contribuabililor si sa stabileasca foarte clar care sunt actele necasare transferului de proprietate. In principiu, actele necesare sunt: contractul de leasing si talonul masinii.
Un lucru este clar, anul 2007 a demarat in tromba cu ample schimbari pe piata leasingului auto, de la modificarea metodei de aplicare a TVA-ului pana la logistica aferenta activitatii de leasing. Discutii au loc zilnic, informatiile curg de pe toate canalele de comunicare.
Finzoom.ro