De la 1 ianuarie 2007, persoanele fizice vor suporta costuri suplimentare in momentul achizitionarii de autovehicule. Aceste costuri sunt provocate de introducerea noilor prevederi ale Codului Fiscal, prevederi europene, dar mai ales protectionist-autohtone, si de noile norme BNR, care au intrat in vigoare in decembrie. Astfel, chiar daca s-au eliminat taxele vamale si accizele la masinile fabricate in Uniunea Europeana, se va plati nou-introdusa taxa pe prima inmatriculare si, in plus, TVA pe dobanda la leasing.
In momentul achizitionarii unui autoturism, o persoana fizica va fi obligata sa plateasca, de la 1 ianuarie 2007, taxa pe prima inmatriculare. In plus, daca va cumpara un autoturism din strainatate ea va trebui sa-si piarda timpul si pe la administratia fiscala, pentru a achita taxa pe valoarea adaugata. "Daca o persoana fizica achizitioneaza un autoturism nou din strainatate, TVA se va plati la bugetul statului in Romania, de catre cumparator", ne-au declarat oficialii Ministerului Finantelor Publice.
Persoana fizica va avea obligatia de a se deplasa pana pe data de 25 a lunii urmatoare achizitionarii autoturismului la administratia fiscala pentru a completa un formular de decont.
Modelul decontului special de TVA a fost deja aprobat de ministrul finantelor si publicat pe site-ul ANAF. De altfel, achizitionarea de masini noi din strainatate este singura tranzactie pentru care o persoana fizica plateste TVA pe decont special. In schimb, daca autoturismul nou a fost cumparat de la o firma importatoare, "aceasta factureaza contravaloarea autoturismului cu TVA aferenta (19%). Cumparatorul achita contravaloarea autoturismului, inclusiv taxa facturata. Firma importatoare plateste TVA la bugetul statului pe baza decontului de TVA", precizeaza oficialii Ministerului Finantelor.
TVA pe marja de profit
In cazul masinilor second-hand (autoturisme care au parcurs mai mult de 6.000 km sau care au o vechime mai mare de 6 luni, conditii care nu trebuie indeplinite cumulativ), "se plateste TVA facturat de furnizor (inclus in pret sau distinct)". De altfel, furnizorul poate opta pentru taxarea in regim special. Astfel, TVA-ul va fi platit de vanzator si se aplica asupra marjei de profit, si nu intregii valori. Marja profitului este diferenta dintre pretul de vanzare aplicat de persoana impozabila revanzatoare (suma obtinuta, inclusiv subventiile direct legate de aceasta tranzactie, impozitele, obligatiile de plata, taxele si alte cheltuieli, cum ar fi cele de comision, ambalare, transport si asigurare, percepute de persoana impozabila revanzatoare cumparatorului, cu exceptia reducerilor de pret) si pretul de cumparare.
Orice bun second-hand poate beneficia de un regim special de taxare. Potrivit Codului Fiscal, "bunurile second-hand sunt bunurile mobile corporale care pot fi refolosite in starea in care se afla sau dupa efectuarea unor reparatii, altele decat operele de arta, obiectele de colectie sau antichitatile, pietrele pretioase". Persoana impozabila revanzatoare este persoana impozabila care, in cursul desfasurarii activitatii economice, achizitioneaza sau importa bunuri second-hand si/sau opere de arta, obiecte de colectie sau antichitati in scopul revanzarii, indiferent daca respectiva persoana impozabila actioneaza in nume propriu sau in numele altei persoane, in cadrul unui contract de comision la cumparare sau vanzare.
Regim special fara TVA deductibil
Totusi, in momentul in care opteaza pentru regimul special de taxare, o persoana impozabila revanzatoare isi pierde dreptul de la deducerea TVA platite. De altfel, pe factura nu va putea fi scrisa taxa aferenta, ci numai mentiunea "TVA inclusa si nedeductibila", care va inlocui suma taxei datorate, pe facturi si alte documente emise cumparatorului. Regimul special nu se aplica pentru livrarile efectuate de o persoana impozabila revanzatoare pentru bunurile achizitionate in interiorul Comunitatii de la persoane care au beneficiat de scutire de taxa la cumparare, la achizitia intracomunitara sau la importul de astfel de bunuri ori care au beneficiat de rambursarea taxei.
Taxa vamala pe piata unica
O taxa nou-introdusa, menita a compensa eliminarea accizelor si a taxei vamale, va fi taxa pe prima inmatriculare. In ultima sedinta de guvern pe 2006, prevederile Codului Fiscal au fost modificate, aplicarea taxei fiind extinsa. Ea va fi platita in cazul achizitionarii de autoturisme si autovehicule comerciale de pana la 3,5 tone inclusiv, cu exceptia celor special echipate pentru persoanele cu handicap si a celor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea in Romania.
Pentru autoturismele si autoturismele de teren a caror prima inmatriculare in Romania se realizeaza dupa data de 1 ianuarie 2007 si pentru care accizele au fost platite cu ocazia importului sau a achizitionarii de pe piata interna in cursul anului 2006, taxa speciala nu se mai datoreaza. Si in cazul unor autovehicule comerciale de peste 3,5 tone, inclusiv cele destinate transportului de persoane cu un numar de peste 8 locuri pe scaune in afara conducatorului auto, se va plati taxa, cu exceptia autovehiculelor speciale destinate lucrarilor de drumuri, de salubrizare, pentru industria petrolului, a macaralelor, precum si a autovehiculelor destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, politie, jandarmerie, politie de frontiera, de servicii de ambulanta si medicina.
Chiar daca legea pare ca este nediscriminatorie si ca taxeaza inclusiv masinile noi, ea afecteaza in special importul de masini second-hand. Suma poate ajunge pana la 7.000 de euro, in functie de capacitatea cilindrica si vechimea masinii. Oficialii argumenteaza ca importul de masini second-hand poluante aduce costuri de mediu. Numai ca, daca acesta ar fi motivul, autoritatile ar trebui sa introduca o taxa de mediu, si nu o taxa pe prima inmatriculare. Taxa de mediu care ar trebui aplicata si masinilor deja inmatriculate. Numai ca, asa cum sustinea un membru al Executivului, niciun politician nu-si permite sa-si asume riscul impozitarii Daciilor, ai caror posesori le aduc voturi.
Citeste tot articolul in Saptamana Financiara