Luna decembrie este luna cadourilor, iar marii retaileri din intreaga lume profita din plin de febra cumparaturilor din aceasta perioada a anului. Pe masura ce in lumea occidentala tot mai multi consumatori prefera sa cumpere on-line, marii retaileri isi indreapta atentia catre tari cu economii in dezvoltare, precum India. Chiar daca indienii nu au fost cuprinsi inca de dorinta de a face cumparaturi de Craciun, asa cum se intampla in alte culturi necrestine, precum Japonia sau China, aceasta tara pare sa fie cea mai atractiva locatie pentru marii retaileri in 2006.
Internetul transforma Wal-Mart-ul in butic
Statele Unite, cel mai mare importator de orice din lume se afla la finalul unui ciclu de evolutie in domeniul retailului. Aici, cel mai important sector de retail este on-line, si este fenomenal de dinamic.
In 1997, consumatorii americani cheltuiau doar doua miliarde de dolari pentru a face cumparaturi pe internet - o suma oricum astronomica fata de cele aproximativ 60 de milioane cheltuite in acest an in Romania.
Anul acesta, firma Forrester Research spune ca se vor cheltui 211 miliarde on-line in SUA sau aproximativ 2.000 de dolari pe familie. Vanzarile vor creste cu o cincime in sezonul Sarbatorilor de anul acesta fata de cel de anul trecut.
Pana in 2007, vanzarile on-line in SUA vor atinge valoarea celor realizate de Wal-Mart in 2004, iar intr-un deceniu, cumparaturile pe internet le vor face pe cele ale Wal-Mart sa semene cu ale unui magazin de la coltul strazii. De ce?
Sfarsitul unei ere
Pentru ca segmentul magazinelor virtuale se schimba in mod dramatic, americanii devin o natiune de patroni de magazine on-line. Sunt, pur si simplu, din ce in ce mai multi oameni care vand in lumea virtuala si o fac foarte bine.
Un studiu realizat de firma de consultanta AC Nielsen in iulie 2005 arata ca sunt peste 700.000 de americani pentru care sursa primara sau secundara de venit erau tranzactiile pe eBay. Nu exista date certe, insa unii analisti americani apreciaza ca sunt intre trei si cinci milioane de afaceri mici sau medii care vand produse in Statele Unite.
Cifra va creste exponential si la fel se va intampla si cu vanzarile on-line - in parte - pentru ca se schimba mentalitatea consumatorilor. Mai intai, ultimele cercetari arata ca americanii cumpara obiecete din ce in ce mai scumpe, cum ar fi echipament pentru fitness, electrocasnice, mobila si chiar automobile. Cele mai noi date de la biroul american de statistica arata ca vanzarile on-line de vehicule cu motor au crescut cu 23% intr-un an, pe cand cele de caramida si mortar s-au marit cu doar 3%.
In al doilea rand, din ce in ce mai multi consumatori fac cumparaturi spontan si nu sunt neplanificate pe internet. In trecut, modelul pentru e-cumparaturi inseamna ca un client sa auda de vreo carte, spre exemplu, de la un prieten, s-o caute, apoi sa o cumpere de pe Amazon, iar apoi sa iasa de pe site.
In timp ce toata aceasta efervescenta se petrece in lumea virtuala, in cea reala, Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume, se asteapta ca vanzarile sale in Statele Unite sa-i creasca, anul acesta, cu un "fenomenal" 1a in decembrie fata de noiembrie.
Inceputul alteia
Acelasi Wal-Mart apreciaza ca, pana in 2015, 35% din totalul cumparaturilor din India se vor face in lanturi de magazine, in crestere de la 2% in prezent. Un motiv foarte bun pentru ca marea corporatie sa-si pregateasca intrarea pe o piata cu un potential de 300 de miliarde de dolari anual din 2015.
"Cresterea segmentului de cumparaturi din mari magazine va depinde foarte mult de investitiile realizate si de politicile guvernului", spune Raj Janin, presedinte al diviziei pentru piete emergente al Wal-Mart.
Compania americana a decis sa formeze o alianta cu Bharti Group, un lant local, ceea ce va permite adaptarea rapida la realitatile locale. Wal-Mart este dispus sa parieze, spune Janin, pe previziunea conform careia, in urmatorii noua ani, in cea de-a doua tara din lume ca populatie, vanzarile in magazine vor valora 50 de miliarde de dolari. Tot ce asteapta acum Wal-Mart este acordul guvernului indian pentru a incepe constructia de magazine.
In China, Wal-Mart are 68 de magazine si 36.000 de angajati. In 2004, a cumparat bunuri de 18 miliarde de dolari de pe piata locala cu scopul de a le revinde.
Lantul planuieste sa directioneze bunuri in valoare de 630 de milioane de dolari din India catre China, cu 50% mai mult decat cu un an in urma. Mai multe cumparaturi facute in India ar putea convinge guvernul indian sa ridice restrictiile pentru retailerii de peste hotare.
Aceasta masura ar fi benefica si pentru Carrefour si Tesco, ce fac la randul lor un lobby intens ca sa li se permita sa-si deschida propriile magazine. "Vom conecta cele 12 milioane de magazine de familie din India cu distribuitorii si fermierii din tara", declara acelasi Janin.
"Producatorii din India isi vand marfa la preturi foarte mici, iar consumatorii trebuie sa plateasca mult din cauza ineficientei lantului de distributie", crede directorul Wal-Mart.
ROMANIA, la intersectie
Despre Romania se poate spune ca se afla la jumatatea distantei dintre aceste doua lumi. Marii retaileri se asteapta sa-si vada vanzarile crescand cu 50%, in sezonul Sarbatorilor de iarna fata de restul anului, si cu 2%-30% in fiecare an.
Pe de alta parte, si cumparaturile on-line cresc enorm de la an la an. Insa banii care se circula in acest segment sunt inca putini. Un studiu realizat la cererea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI) de specialisti de la site-ul No-Cash arata ca, in primele zece luni ale acestui an, prin magazinele virtuale s-au realizat tranzactii de peste 5,8 milioane de euro. In total au fost realizate 69.000 de tranzactii individuale.
Studiul releva ca piata de comert electronic este inca la inceput, principalele obstacole in calea dezvoltarii ei fiind gradul de educatie al populatiei si increderea redusa in siguranta tranzactiilor. Studiul ia in calcul doar tranzactiile incheiate on-line, valoarea tuturor cumparaturilor din aceste magazine fiind de 60 milioane de euro.
Evenimentul Zilei