Spatiile virtuale ale bancilor din Romania au fost luate la puricat de catre
TreeWorks. Site-ul BRD conduce in topul prezentelor online cu 84.5 puncte, urmat
de Bancpost cu 79.5 puncte. Pe locul al treilea se afla BCR - 77.5 puncte, iar
pe urmatoarele doua pozitii: OTP Bank cu 75.5 puncte si Banca Romaneasca cu
73 de puncte. Criteriile de analiza au fost formate din patru mari categorii:
Continut, Promovare, Facilitati, Uzabilitate si Accesibilitate. Studiul realizat
de TreeWorks si-a propus sa analizeze prezenta online a institutiilor din domeniul
bancar din Romania. In aceasta analiza au fost urmarite modalitatile de utilizare
a Internetului pentru promovarea bancii respective si pentru comunicarea cu
potentialii sau actualii clienti.
1. Analiza topului general
- Site-ul BRD Groupe Societe Generale, cu un punctaj total de 84.5, s-a diferentiat
prin serviciile oferite (internet-banking, mobile banking si e-commerce), avand
optiunea de a le testa sau de a le activa online. Desi cu un punctaj mic la
categoria "uzabilitate", designul placut, structura navigationala
simpla, simulatoarele de rate, feedback-ul online oferit de specialisti, posibilitatea
de a descarca formulare si o buna vizibilitate pe siturile media specializate
au reusit sa propulseze situl pe primul loc. De asemenea, utilizatorii beneficiaza
online de un motor de cautare intern, de harti interactive pentru diverse domenii
(agentii, ATM-uri, parteneri), de un simulator bancomat. www.brd.ro ofera si
campanii de promovare / fidelizare pe anumite categorii de varsta / sociale.
- Site-ul Bancpost a obtinut un punctaj foarte mic pentru design / aspect
estetic. Prima pagina este foarte incarcata, iar coloana din partea stanga -
care ofera o expunere a premiilor si realizarilor bancii - ocupa prea mult spatiu.
Meniul superior nu incape in totalitate in pagina, aspectul parand neglijent.
La celelalte categorii insa, BancPost castiga teren: ofera multa informatie,
facilitati de comunicare, meniul are o raza larga, nefiind astfel nevoie de
accesarea prea multor pagini pentru a ajunge la informatia dorita. Astfel reuseste
sa ajunga la 79.5 puncte. Serciviile online disponibile (Internet banking, e-commerce
si mobile banking) si o buna expunere in motoarele de cautare aduc numarul maxim
de puncte la aceste categorii, desi situl pierde puncte la acoperire in publicatii
si la accesibilitate pentru persoanele cu dizabilitati.
- Banca Comerciala Romana se claseaza pe al treilea loc la capitolul prezentei
online. Principalul dezavantaj este, ca si in cazul BancPost, aspectul estetic
al sitului. La acesta se adauga si o acoperire slaba in motoarele de cautare
si un numar mic de pagini afisate. De asemenea, nu exista o harta sau un motor
intern de cautare, ceea ce ingreuneaza navigarea. Bara de navigare, construita
pe doua niveluri, nu este destul de clara si nu ajuta cu mult navigarea, separarea
dintre cele doua niveluri nefiind atat de evidenta. BCR are insa un volum mare
de informatie, formulare care pot fi descarcate, actele necesare pentru diverse
operatiuni, o foarte buna acoperire media. Serviciile online au plusat si ele,
punctajul final al www.bcr.ro fiind de 77.5 puncte.
- OTP Bank a obtinut cel mai mare punctaj pentru Uzabilitate si Accesibilitate,
insa a pierdut puncte pentru design si cantitatea de informatii. Situl este
usor de navigat, ofera sericii specifice mediului online contemporan. Nu ofera
insa RSS Feed, dictionar de termeni sau optiunea de a printa paginile. Neavand
o buna acoperire in publicatiile specializate, se claseaza pe locul al patrulea,
cu 75.5 puncte.
- Site-ul Bancii Romanesti a fost dezavantajat de lipsa serviciilor oferite,
proiectul aflandu-se in desfasurare. Cu toate acestea, www.bancaromaneasca.ro
ofera o cantitate mare de informatie, structurata clar si usor de urmarit. Obtine
punctajul maxim pentru aspect estetic si cautare organica pe motoarele de cautare
si se prezinta ca un site uzabil si accesibil navigarii. Totalul de puncte este
de 73. 14
- Finansbank, site usor de navigat si cu o structura clara a obtinut un punctaj
mare pentru aspectul estetic, insa a pierdut pentru ca ofera doar serviciul
de ebanking. Navigarea se realizeaza usor, iar informatiile prezentate sunt
complete. Cu toate acestea, acoperirea media si numarul de pagini afisate sunt
scazute. Situl mai pierde puncte si la cautarea organica de termeni, ajungand
sa insumeze 71.5 puncte.
- Raiffeisen Bank a fost depunctata pentru uzabilitate, numarul de accesari
pentru a ajunge la informatii depasind maxima admisa. De asemenea, a pierdut
doua puncte si la nivel estetic, nefiind destul de clar ca realizare si ingreunand
sarcina persoanelor cu dizabilitati vizuale. Cele 67.5 de puncte au fost obtinute
datorita continutului bogat, facilitatilor oferite si a unei acoperiri satisfacatoare
in media si in motoarele de cautare.
- HVB Tiriac Bank, la egalitate cu Raiffeisen Bank, a obtinut puncte pentru
continut, frecventa de actualizare, rezultate in cautarea organica si aspect
estetic. Cu toate acestea, a fost dezavantajat de numarul mic de pagini, slaba
acoperire in media (care se datoreaza recentei fuziuni) si de nivelul slab al
uzabilitatii sitului. De asemenea, la nivel estetic, incercarea de integrare
a documentelor in format PDF in pagina defavorizeaza aspectul general. Situl
nu ofera multe facilitati de comunicare si nu pune accentul pe accesibilitate
pentru persoanele cu dizabilitati.
- Alpha Bank a pierdut puncte la nivelul estetic, la facilitati si uzabilitate.
La obtinerea celor 65.5 de puncte au contribuit cantitatea mare de informatie,
serviciul de Internet-banking si de ecommerce. Situl nu ofera insa facilitati
de comunicare / navigare. Nu exista motor de cautare, acoperirea in mass-media
este slaba. Desi situl ofera spre descarcare toate documentele necesare, are
un numar mare de pagini afisate si rezultate bune pentru cautarea organica a
itemilor analizati, punctajele mici la facilitati si uzabilitate aducandu-l
pe locul al zecelea.
- Unicredit Romania, cu un total de 65.5 de puncte, are un design placut si
usor de folosit, insa ofera destul de putine informatii referitoare la pachetele
si serviciile proprii. Desi exista posibilitatea de a fi asistat online, documentele
necesare nu pot fi descarcate de pe site. Frecventa de actualizare este slaba,
numarul de pagini este mic si nu ofera newsletter. Castiga puncte pentru serviciile
online oferite, la categoria Facilitati. Situl este usor de navigat si uzabil.
De asemenea, prezentari in format .pdf si campaniile publicitare ale bancii
pot fi vizualizate online.
- Banca Transilvania insumeaza 65 de puncte. Nu ofera foarte multe informatii,
newsletter, aspectul estetic este prea incarcat de aplicatii, insa cele mai
multe puncte le pierde pentru ca nu ofera facilitati (RSS, optiunea de printare,
dictionare sau tutoriale). in schimb castiga pentru actualizarea sitului, numarul
de pagini si vizibilitatea buna in cadrul publicatiilor de specialitate. Banca
Transilvania prezinta un concept nou: BT Cafe si stiri financiare actualizate
zilnic, in josul paginii.
- ABN Amro nu ofera o cantitate satisfacatoare de informatie, nu exista formulare
pe site sau lista actelor necesare pentru produsele bancii, iar informatiile
referitoare la banca sunt putine, ele fiind completate de un link spre situl
www.abnamro.com. Mai pierde puncte si din cauza unei slabe acoperiri in massmedia,
desi situl are o constructie clara. Ajunge astfel la 54 de puncte.
- Casa de Economii si Consemnatiuni obtine doar 49.5 de puncte din cauza lipsei
serviciilor de e-banking si de e-commerce. Exista insa mobile-banking, care
se poate activa online. Un meniu de navigare prea incarcat a contribuit la obtinerea
unui punctaj destul de mic si la uzabilitate. Situl are un motor intern de cautare,
informatii despre produse (desi nu complete), cateva formulare disponibile online,
un tur virtual al Palatului C.E.C.- ului si un simulator de rate. Versiunea
in limba engleza, desi este afisata, nu este functionabila. Un plus la punctaj
este adus de RSS Feed.
- Volksbank pierde multe puncte la nivelul estetic, fiind prea incarcat si
cu prea multe animatii. Informatiile sunt putine, acoperirea mediatica slaba,
iar rezultatele cautarii organice nu ii aduc nici un punct. Nu ofera serviciile
de e-commerce sau mobile-banking si mai pierde 10 puncte. Ajunge la un total
de 40.5, insumandu-le pentru continut, uzabilitate si feedback online.
- Pozitia a cincisprezecea revine ING Bank, al carei site de retail este partial
in constructie. Pentru varianta analizata, www.ingbank.ro a pierdut puncte pentru
lipsa informatiilor, a documentelor, slaba uzabilitate, numarul de pagini si
rezultate proaste pentru cautarea organica, rezultatul final fiind de 35.5 puncte.
Este de remarcat initiativa ING de a construi propriul website de stiri financiareconomice
(www.ingfn.ro), stirile fiind afisate in functie de produse, servicii sau aria
geografica dorita.
2. Consideratii generale
Cota de piata a celor 15 banci analizate este de 89.5%, ceea ce reprezinta
un procent semnificativ pentru institutiile bancare din Romania. Media generala
de 64.73 de puncte a clasamentului general demonstreaza ca situatia siturilor
bancare nu este una slaba, insa ca ea poate fi obiectul unor imbunatatiri.
Mediile celor patru criterii generale nu prezinta diferente semnificative,
categoria conducatoare fiind cea a domeniului informational, urmata de cea a
uzabilitatii. Desi, progresiv, diferentele de punctaj final dintre siturile
bancilor nu sunt majore, acestea cresc, intre primul si ultimul site clasat
ajungandu-se pana la 45 de puncte diferenta.
La capitolul continutului, cu un maxim de 28.5 puncte si un minim de 8.5 puncte,
remarcam ca majoritatea institutiilor bancare prezinta oferta de produse si
servicii, insa nu atat de multe ofera si formulare / documente care pot fi descarcate.
In ceea ce priveste promovarea, se observa ca bancile cu o cota de piata mare
au si o acoperire mai larga in publicatiile de specialitate. Aspectul estetic
este un item de analiza cu o medie de 6.13 puncte, insa diferenta dintre punctajul
maxim si cel minim este de 6 puncte, ceea ce demonstreaza o lipsa de omogenitate.
Aceeasi disperitate poate fi observata si in ceea ce priveste cautarea organica
de termeni in motoarele de cautare, maximul de puncte obtinut fiind 7, iar minimul
- 0.
Din cele 15 banci supuse analizei, observam ca aproape jumatate ofera servicii
online (ebanking, mobile banking, e-commerce), cota lor de piata ajungand la
63.3%. BCR, BRD, Raiffeisen, HVB Tiriac, Bancpost, Unicredit si OTP Bank se
diferentiaza de celelalte 8 banci ramase, care ofera fie numai doua servicii,
fie doar unul. Cel mai omogen punctaj a fost obtinut pentru itemul referitor
la feed-back-ul online, fiecare institutie bancara beneficiind de o adresa de
e-mail disponibila pentru contact. Diferenta dintre prima si ultima banca in
clasamentul facilitatilor (Bancpost si Volksbank) este de 56 de procente. Un
item foarte prost clasat este cel care puncteaza RSS Feed, optiunea de printare
a paginilor si materialele cu continut informational (cum ar fi dictionarii
de termeni bancari sau tutorialele de folosire a serviciilor): niciuna dintre
banci nu ofera toate cele trei facilitati, in schimb 9 dintre ele nu ofera nici
macar o facilitate. Acest item devine cel cu un punctaj mediu cel mai scazut:
0.67 de puncte. Itemul cu cea mai ridicata medie a punctajului este cel al serviciilor:
11.33, la o diferenta mica de cel al cantitatii informatiei (11.23 puncte).
Ultimul domeniu, cel al uzabilitatii, are un punctaj mediu de 15.77, in timp
ce diferenta dintre punctajul maxim si cel minim obtinut este de 64%. Mai putin
de jumatate din banci ofera si o harta a sitului si un motor de cautare, cota
de piata a acestora fiind de 29.9%, dintre care numai 16.7% este cota BRD. Nici
accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilitati nu se prezinta omogen ca punctaj,
maximul fiind de 4 puncte (din 5), iar minimul de 2 puncte. Privind facilitarea
accesului pentru persoanele cu dizabilitati vizuale, media punctajului de 2.48
ar putea fi imbunatatita (maximul fiind de 5 puncte).
Referitor la institutiile bancare ce fac parte dintr-un grup cu o oferta diversificata
de servicii targetate (Asigurari, Leasing etc.), s-a constatat o acoperire satisfacatoare
a acestor campuri in siturile proprii ale bancilor generaliste.
Dupa analizarea siturilor pentru a stabili acordarea celor 5 puncte bonus
pentru categoria Continut, s-a constatat ca exista 5 banci care nu afiseaza
nici un program de fidelizare a populatiei tinere si nici unul de promovare
al institutiei. in schimb, Alpha Bank si BCR au avut campanii de ajutorare a
sinistratilor (Ajuta-ti aproapele - campanie de strangere de fonduri a Alpha
Bank si facilitati bancare oferite de BCR persoanelor sinistrate). Banca Transilvania,
HVB Tiriac si BRD afiseaza, la randul lor, campanii comunitare sau de responsabilitate
sociala (Tu alegi, Banca Transilvania se implica, Acasa de Craciun, Responsabilitatesociala.ro).
Alte banci ofera burse de studii tinerilor (Raiffeisen, ING Bank), concursuri
care se centreaza pe populatia tanara (Bancpost - Petrece-ti vara cu Rolling
Stones, BRD - Prietenii tai stiu ce ai facut in vacanta?). CEC-ul se implica
in activitati culturale, gazduind expozitii in sediul central.
Bancile care ofera produse speciale destinate tinerilor (carduri, carduri
ISIC, depozite, conturi) sunt: BCR, BRD, Finansbank, Banca Transilvania si OTP
Bank. ING Bank si Raiffeisen Bank ofera in schimb burse de studiu pentru tinerii
care se specializeaza in domeniul economico-financiar.
Citeste tot studiul pe Tree.ro