BankNews.ro - The Business Republic

Mihai Daraban (CCIR): Invatamantul romanesc a fost deteriorat din interior
Economie | Data Publicarii: 01-09-2016

Decidentul politic sa lucreze alaturi de mediul de afaceri pentru a indeplini acest deziderat al fortei calificate de munca, sustine presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), Mihai Daraban, care a deschis joi intalnirea de lucru referitoare la Programul national de promovare a invatamantului profesional de tip dual.

'Trebuie să avem o idee despre necesitățile economiei. Sunt lucrurile care trebuie să ne preocupe și cred că persoanele cu putere de decizie din învățământ trebuie să înțeleagă că această direcție nenegociabilă de a menține unele catedre trebuie schimbată pentru că (...) învățământul românesc a fost deteriorat din interior', a declarat președintele CCIR.

Acesta a susținut că trebuie să privim cu seriozitate nevoile mediului de afaceri și că trebuie ca 'decidentul politic să lucreze alături de mediul de afaceri pentru a îndeplini acest deziderat al forței calificate de muncă, întrucât se pare că ne apropiem de o criză a forței de muncă', se arată într-un comunicat al CCIR remis AGERPRES.

În ceea ce privește implicarea Camerelor de Comerț și Industrie în promovarea și implementarea sistemului de învățământ de tip dual în România, Mihai Apopii, vicepreședintele CCCIR și președinte al Camerei de Comerț și Industrie Neamț, consideră că implicarea Sistemului Cameral este definitorie, având în vedere că resursa umană este foarte importantă pentru toate firmele din România, dar mai ales pentru cele cu capital privat românesc.

"Camera de Comerț și Industrie s-a implicat prin faptul că a reușit să facă acea consultare publică și să determine nevoia de calificare reală. Planul de școlarizare pentru 2016-2017 este impus în solicitarea firmelor. Solicitările lor, pe nevoia lor de forța de muncă pe următorii 3-5 ani, a impus ce se școlarizează anul acesta. (...) Camera de Comerț își caută rolul de facilitator între sistemul de învățământ și firme. Sunt cazuri în care firmele mari pot să-și susțină organizarea unor clase profesionale, cazuri în care firme mari, cu capital străin de data aceasta, și-au înființat propriile centre de formare profesională, dar este și situația firmelor mici, care nu-și permit acest lucru, și atunci rolul Camerelor de Comerț este de a facilita asocierea între firme și, dacă se va legifera, Camera de Comerț poate să devină acea entitate independentă care să realizeze evaluarea pe diferite etape de pregătire și evaluarea finală", a spus vicepreședintele CCIR.

Acesta a subliniat că este îngrijorătoare migrația externă a forței de muncă la nivel național și că meseriașii rămași în țară reprezintă o forță de muncă foarte îmbătrânită. De asemenea, el consideră că este mai gravă migrația internă, din sudul României și din Moldova spre Transilvania, care a făcut pași importanți în investiții și este mai aproape de infrastructura de transport dorită de firmele mari. În aceste condiții, există o presiune asupra firmelor care încearcă să producă în celelalte zone ale țării.

În opinia directorului Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, Gabriela Liliana Petre, avantajele învățământului profesional de tip dual se referă la trei elemente esențiale, care sunt preluate din sistemul de tip dual original și care trebuie introduse în sistemul de învățământ profesional.

"Primul se referă la o mai mare implicare și responsabilitate a operatorilor economici, a angajatorilor, care au parteneriate cu școlile; acest lucru înseamnă implicarea lor în consiliul de administrație al școlilor. Un al doilea element important se referă la susținerea de către companii a elevilor care urmează învățământul profesional, iar a treia componentă reprezintă un alt tip de management al procesului de formare a elevilor, în sensul în care activitatea de pregătire profesională a elevilor în practică la companie și în școală se desfășoară într-o colaborare și într-un parteneriat mult mai strâns între profesori, maiștrii instructori și tutorii din întreprinderi. Elevii beneficiază de o pregătire profesională mult mai adaptată nevoilor angajatorilor și cresc semnificativ șansele de a avea un loc de muncă", consideră Liliana Petre.

Aceasta a menționat că anul viitor va ieși prima serie de absolvenți de învățământ dual cu durata studiilor de 3 ani și ulterior vor putea fi cuantificate rezultatele concrete pentru prima generație.

Potrivit CCIR, absolvenții învățământului obligatoriu au posibilitatea de a intra pe piața muncii și, în același timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare. Învățământul dual marchează marele avantaj de a se desfășura pe baza unui contract de muncă, încheiat între agentul economic și elev.

Organizarea învățământului profesional de tip dual se face la cererea agenților economici care stabilesc durata, conținutul programelor de pregătire și modalitățile de certificare a pregătirii profesionale.

Acordurile de asociere între operatorii economici, în vederea formării unei clase pe o anumită calificare profesională, se vor înregistra la sediul Camerelor de Comerț și Industrie, care vor deschide un Registru de evidență.

Sursa: Agerpress

http://www.banknews.ro/stire/75576_mihai_daraban_ccir_invatamantul_romanesc_a_fost_deteriorat_din_interior.html