Anul acesta, la a patra editie a Premiilor pentru PR, fundatia Forum for International Communications a propus o dezbatere inedita prin tema si anvergura ei - etica in PR, titreaza Romania Libera. Sub titlul "Comunicare pentru reputatie si profit", congresul care a insotit festivitatile de premiere a celor mai bune campanii de PR de pe piata romaneasca ne-a oferit un set de dezbateri dedicate intelegerii problemelor morale care afecteaza domeniul comunicarii de afaceri.
In cadrul evenimentului, cinci dezbateri au abordat problema raportului dintre profesionalism si morala, dintre standarde si valori profesionale pe piata romaneasca a comunicarii de afaceri: "Valoare adaugata prin PR", "Rolul CSR in strategia de business", "Etica in PR: repere, tendinte, controverse", "Managementul reputatiei" si "Return on investment or evidence - based PR". Cinci dezbateri in care manageri de top, profesori universitari si specialisti in comunicare din Germania, Marea Britanie, Franta si Romania au incercat sa demonstreze o ecuatie simpla: reputatia creeaza profit. In comunicare, valorile si practicile morale asumate genereaza incredere si, indirect, profit pe termen lung.
De ce sa vorbim despre etica in PR?
Prin natura sa, domeniul relatiilor publice (PR) acopera atat comunicarea de masa, cat si comunicarea de afaceri. Specialistul PR se gaseste prins intr-un sistem complicat de relatii care aduc cu sine interese, drepturi, responsabilitati. In raporturile sale cu agentia ori clientul pentru care lucreaza, cu institutia de presa, prin intermediul jurnalistului si al redactiei care ii preiau mesajul si, in sfarsit, cu publicul caruia i se adreseaza, relationistul trebuie sa echilibreze asteptarile clientului cu drepturile publicului, fara a neglija interesele institutiei mass-media.
Ca in nici o alta situatie, acest gen de comunicare atrage dupa sine tot spectrul de conflicte etice: diferente de standarde profesionale, conflicte de norme si valori, conflicte de interese. Ca peste tot, in Romania astfel de conflicte se manifesta punand in functiune un mecanism care erodeaza increderea publicului in presa, raporturile dintre jurnalisti si oamenii de PR si, in cele din urma, increderea intr-o profesiune si intr-o breasla. Piata romaneasca nu pare insa dispusa sa radiografieze aceste probleme morale, sa identifice sursele lor si cu atat mai putin sa caute instrumente pentru descurajarea practicilor imorale.
Motivul e simplu: specialistii de PR nu par a fi inteles relatia elementara dintre profesionalism si adevar, vitala in profesia lor. Ei nu par a fi constienti de faptul ca in comunicare eticul tine de profesionalism si e o conditie a sa. Nu poti fi un bun profesionist daca nu esti credibil si nu esti credibil daca nu iti raportezi actiunile la adevar si la interesele publicului. In sfarsit, nu poti fi eficient in raporturile tale de comunicare daca nu te bucuri de increderea publicului in aceasta profesie si de respectul publicului fata de o comunitate profesionala. Acesta este mesajul pe care au dorit sa il transmita dezbaterile din cadrul Saptamanii PR-ului Romanesc.
Diagnostic moral
Cea mai disputata, dezbaterea "Etica in PR: repere, tendinte, controverse" a reunit la o masa noua specialisti in comunicare, jurnalisti si analisti. Doua mari probleme au fost abordate: identificarea problemelor etice de pe piata romaneasca de PR si definirea unui set de instrumente care sa trateze aceste probleme. Doua mari controverse au aparut in discutii: disputa reglementare vs autoreglementare in PR si necesitatea unui cod etic al profesionistilor de PR, precum si a unui consiliu etic care sa sanctioneze moral si sa descurajeze practicile incorecte.
Toti participantii la dezbatere au admis ca exista probleme in domeniul relatiilor publice, mai putin clare fiind sursele acestora, precum si caile de a le rezolva. Potrivit specialistilor, in relatiile dintre PR si presa este un fel de haos, un fel de jungla, pe care ne propunem acum sa o cartografiem macar, urmand ca abia dupa aceea sa gasim niste solutii la problemele extrem de complicate care exista in Romania.
Astfel, un diagnostic moral al PR-ului trebuie sa porneasca de la relatia dintre interesele oamenilor de afaceri si presa. "Presa este utilizata ca un vehicul de imagine de catre oamenii de afaceri." "Presa scrisa nu poate sa traiasca din vanzarile pe care le face. Astfel incat o parte din veniturile ei se datoreaza publicitatii." Insa lucrurile sunt mai complicate decat atat.
Actorii implicati nu sunt numai agentii PR, care reprezinta interesele oamenilor de afaceri, jurnalistii si institutiile mass-media, care decid daca si cum sunt difuzate public mesajele companiilor, ci si oamenii politici, care isi sustin interesele politice si economice tot prin intermediul PR-ului, prin mijloacele de comunicare de masa. "Trebuie deci sa introducem intr-o discutie despre etica in PR un alt actor, omul politic. In acest triunghi al Bermudelor - economic, politic, relatii publice -, cetateanul este pierdut, pentru ca el este impins dintr-o parte intr-alta, manipulat. S-a creat aici o retea de relatii extrem de perversa."
Citeste tot articolul in Romania Libera