în contextul mediului economic actual,
caracterizat printr-o puternică globalizare, în care marile grupuri își
desfășoară activitatea în diverse țări prin intermediul sucursalelor și
filialelor, problematica prețurilor de transfer devine din ce în ce mai stringentă
și în România, nu numai prin prisma implicațiilor fiscale, dar și prin impactul
pe care acestea îl au asupra fluxurilor de trezorerie, deciziilor
investiționale sau asupra indicatorilor de performanță ai societăților.
1.
Prețurile de transfer și principalele implicații fiscale generate de
aplicarea principiului prețului de piață asupra contribuabililor
în conformitate cu prevederile Codului
fiscal, două întreprinderi sunt părți afiliate dacă:
(i)
Una dintre ele deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile
persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de
participare sau al drepturilor de vot la cealaltă întreprindere; sau
(ii)
O persoană terță deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile
persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de
participare sau al drepturilor de vot
atât la prima întreprindere, cât și la a doua.
Ca regulă generală, potrivit legislației
valabile în acest moment, tranzacțiile între părțile afiliate trebuie efectuate
la prețul de piață. în caz contrar, autoritățile fiscale sunt îndreptățite să
ajusteze suma veniturilor sau a cheltuielilor persoanelor juridice române, după
cum este necesar, pentru a reflecta prețul de piață al bunurilor sau al
serviciilor furnizate în cadrul tranzacțiilor. în plus, pot fi evaluate și
obligații suplimentare privind impozitul pe profit, precum și penalități pentru
plata cu întârziere.
Normele de aplicare a Codului fiscal
menționează faptul că ajustările vor fi realizate atât în cazul tranzacțiilor
cu parți afiliate străine, cât și cu părți afiliate române. De asemenea,
tranzacțiile întreprinse între entități afiliate române fac și ele obiectul
reglementărilor prețurilor de transfer.
Autoritățile fiscale române nu pot
reclasifica o tranzacție și nu pot reconsidera veniturile și cheltuielile
părților afiliate dacă tranzacțiile reflectă prețul de piață, i.e. dacă prețul
este stabilit în aceleași condiții în care entitățile ar fi fost independente.
în schimb, au dreptul să ajusteze veniturile sau cheltuielile părților
afiliate, astfel încât tranzacțiile dintre părțile afiliate să reflecte
valoarea de piață. Trebuie specificat faptul că astfel de ajustări pot fi
făcute doar în scopuri fiscale (i.e. nu vor fi făcute și ajustări contabile).
în plus, Codul de procedură fiscală
stipulează faptul că, în vederea stabilirii prețurilor de transfer,
contribuabilii care desfășoară tranzacții cu părțile afiliate au obligația ca,
în baza solicitării autorităților fiscale (de obicei în timpul unei inspecții
fiscale), să pregătească și să prezinte, în anumite intervale de timp, un dosar
al prețurilor de transfer. Conținutul acestui dosar a fost introdus prin
Ordinul nr. 222/2008 cu privire la conținutul documentației prețurilor de
transfer.
în cazul neprezentării dosarului prețurilor
de transfer, contribuabilii trebuie să plătească amenzi (între RON 12.000 și
RON 14.000). în plus, prețurile de piață vor fi estimate de către autoritățile
fiscale pe baza informațiilor generale disponibile cu privire la tranzacții
similare, ca medie aritmetică a prețurilor a trei tranzacții similare.
Obligațiile de plată adiționale privind impozitul pe profit, rezultate din
estimarea sau din ajustările prețurilor de transfer, fac obiectul cotei
generale de 16% și a majorărilor de întârziere aferente.
Trebuie în plus precizat faptul că în acest
moment există un proiect de lege ce vizează modificarea Ordinului 222 / 2008.
SURSA: Capital.
http://www.banknews.ro/stire/72278_prețurile_de_transfer_și_implicațiile_fiscale.html