în aprilie 2013, OCDE a emis o primă
versiune a „Manualului pentru evaluarea riscurilor în domeniul de preţuri de
transfer“, care ajută autorităţile fiscale în procesul de evaluare a riscurilor
în materie de preţuri de transfer, precum şi în ceea ce priveşte modul de
realizare a inspecţiilor în acest domeniu.
Forumul de Preţuri de Transfer al UE (EU
Joint Transfer Pricing Forum - JTPF) urmează iniţiativa OCDE prin emiterea, în
iunie 2013, a unor recomandări generale cu privire la realizarea inspecţiilor
fiscale în materie de preţuri de transfer. în acest sens, Raportul privind
managementul riscurilor în domeniul preţurilor de transfer emis de JTPF conţine
recomandări cu privire la modalităţile de administrare a resurselor limitate pe
care statele membre UE le deţin în scopul realizării inspecţiilor fiscale în
acest domeniu, luând în considerare faptul că acest proces poate fi complex şi
de lungă durată atât pentru autorităţi, cât şi pentru contribuabili.
Măsuri pentru o inspecţie fiscală eficientă
Raportul emis de JTPF propune o serie de
măsuri, care pot fi adoptate de autorităţile fiscale din statele membre UE,
pentru a asigura cadrul necesar desfăşurării unor inspecţii fiscale eficiente
pe tema preţurilor de transfer. Printre aceste măsuri se numără:
• Pregătirea
de către contribuabili a documentaţiei preţurilor de transfer, înainte de
începerea inspecţiei fiscale.
• Stabilirea
unei colaborări între contribuabili şi autorităţile fiscale,bazată pe
transparenţă şi comunicare. Contribuabililor le este recomandat să coopereze cu
autorităţile fiscale şi să le furnizeze acestora informaţiile necesare pentru
realizarea unei analize detaliate a preţurilor de transfer, cu resurse minime.
• Dezvoltarea
de către autorităţile fiscale a unor criterii pentru identificarea
principalelor riscuri în materie de preţuri de transfer, legate de tranzacţiile
derulate de contribuabili, precum şi înfiinţarea unor departamente specializate,
în cadrul administraţiilor fiscale, care să stabilească nivelul resurselor ce
trebuie alocate pentru realizarea inspecţiilor, în cazuri specifice.
• Pregătirea
unui plan de lucru agreat atât de către autorităţile fiscale, cât şi de către
contribuabili, care să descrie etapele ce vor fi parcurse în cadrul inspecţiei
fiscale privind preţurile de transfer şi care să fie un ghid al întregului
proces.
Continuarea, în Capital.
http://www.banknews.ro/stire/72149_cum_se_pregătesc_inspecţiile_fiscale_în_domeniul_preţurilor_de_transfer.html