Respiroul dat companiilor prin scăderea poverii
fiscale este contracarat de majorarea salariului minim. Costurile angajatorilor
pentru un salariu minim sunt cu 125 lei mai mari în acest an, în timp ce
economia din reducerea CAS va fi de 45 lei.
Salariul minim brut creşte cu 100 lei, în
prima jumătate a lui 2014. La fel s-a întâmplat şi în 2013, după ce, în trei
ani, între 2009 şi 2012, salariul minim a urcat cu 100 lei. Majorările
succesive recente grevează bugetele companiilor care sunt afectate în plus de
cuantumul taxelor. Efectiv, 100 lei mai mult la un salariu minim înseamnă cheltuieli de 125 lei. Reducerea CAS
cu 5% de la 1 octombrie va fi o gură de oxigen pentru firme, cheltuiala pentru
un salariu minim urmând să scadă cu 45 lei. Numai că economia obţinută astfel
păleşte prin comparaţie cu sumele cheltuite din cauza majorării succesive a
salariului minim. Prin decizii administrative, guvernul tot speră că va crea
bunăstare, dar nu uită să-şi ia partea leului. Salariul minim a urcat de la 800
la 850 lei, la 1 ianuarie 2014. Costurile companiilor au crescut cu 61 lei
pentru fiecare angajat plătit cu cel mai mic salariu din economie. După a doua
majorare la 900 lei, care va fi la 1 iulie, angajatorii vor achita încă 64 lei.
Astfel, costurile cu un salariu minim fac un salt de 125 lei, în numai şase
luni. Numai că din aceşti bani, angajatul ia 70 lei, în timp ce statul
încasează diferenţa de 55 lei.
Forţa de muncă s-a tot scumpit, iar datele
Comisiei Europene plasează România pe locul al treilea între ţările UE, în
primul trimestru din 2014. însă dincolo
de realităţile economice care impun salarii mai mari, cum ar fi productivitatea
sau cererea şi oferta pe piaţa muncii, costurile cresc şi prin intervenţia
executivului fie prin taxe, fie prin ridicarea plafonului minim de salarizare.
Deciziile guvernamentale care nu ţin cont de legităţile pieţei nu au cum să
crească prosperitatea. Dacă angajatorii sunt
forţaţi să dea salarii mai mari, fără ca diferenţa să se regăsească în
producţie, există riscuri să crească evaziunea, să dispară unele locuri de muncă,
iar pentru cei care vor să-şi găsească de lucru să se îngusteze plaja de
posibilităţi. Paradoxal este că, de regulă, sunt afectate tocmai categoriile pe
care guvernul susţine că vrea să le protejeze de un eventual abuz. Astfel, persoanele cu salariile cele mai
mici, cu o calificare mai slabă sau lipsite de experienţă obţin cel mai greu un loc de muncă şi au cel
mai mult de suferit.
Continuarea, în Capital.
http://www.banknews.ro/stire/72145_scăderea_cas_companiile_dau_pe_mere_mai_mult_decât_iau_pe_pere.html