Fosta companie Good.Bee Service înfiinţată în 2008,
rebotezată în 2012 BCR Partener Mobil şi prin care austrie¬cii de la Erste
aveau ambiţia să capteze o felie cât mai mare din populaţia fără cont bancar,
s-a stins în linişte la sfârşitul anului trecut, după cinci ani de pierderi şi
în absenţa perspectivelor de rentabilizare a businessului.
Iniţial a fost o
afacere controlată de Erste Group printr-un holding dedicat cu numele good.bee
şi în care au fost implicaţi şi omul de afaceri Florin Pogonaru, care a avut o
participaţie de 5% şi fiul acestuia Andrei Pogonaru.
în toamna lui 2010
BCR a ajuns să cumpere firma locală good.bee Service Româ¬nia (fără ca valoarea
tranzacţiei să fie făcută publică) pentru ca trei ani mai târziu să constate că
modelul de business axat pe câştigarea de clienţi din zonele rurale a generat
doar pierderi şi pe cale de consecinţă să decidă dizolvarea firmei.
Pachetul vândut de good.bee clienţilor cărora li se părea
prea complicată o relaţie standard cu o bancă conţinea un cont curent şi un
card de debit Visa Electron, gestionate de BCR, precum şi acces la o platformă
de plăţi de pe telefonul mobil. în 2010 oficialii BCR visau chiar să facă din
acest pachet un „produs-cheie“ pentru bancă, aşa că a fost pusă la bătaie
întreaga forţă de vânzări proprie, dar şi a partenerilor de la Vienna
Insurance.
Sub sloganul generos „banking the unbanked“, BCR îşi
propusese să stimuleze plăţile de pe telefonul mobil şi pe cele cu cardul,
creând treptat apetitul pentru servicii bancare mai sofisticate.
La sfârşitul lui 2011
good.bee ajunsese la aproape 60.000 de clienţi care realizaseră în acel an
258.198 de operaţiuni (tranzacţii pe telefon, cu cardul sau operaţiuni în
agenţii BCR), în creştere cu circa 80% faţă de anul precedent. Pentru 2012
ambiţiile erau nici mai mult nici mai puţin de dublare a numărului de clienţi
până la 129.000. însă realitatea a fost departe de plan: în loc de atragerea a
69.100 de clienţi noi, firma a strâns mai puţin de 30.000.
Mai mult, s-a dovedit
că imaginea portofoliului de clienţi era mult umflată: s-a constatat că aproape
61.000 de conturi erau inactive şi ca atare au fost închise.
Aşa s-a ajuns ca la sfârşitul lui 2012 numărul de clienţi
consideraţi activi să fie de 29.544, adică la jumătate faţă de cel raportat pe
anul 2011.
Dar ambiţiile au
continuat: planul pentru 2013 prevedea atragerea a 123.840 de clienţi,
respectiv atingerea unui total de peste 150.000. în realitate, până la 15
octombrie 2013 BCR convinsese 19.163 de clienţi noi să ia pachetul pentru
tranzacţii de pe telefon, portofoliul total ajungând la 47.137 şi ridiculizând
planurile iniţiale de creştere. în plus, numărul de tranzacţii prin telefon şi
cu cardul a fost până în octombrie de 382.285, faţă de 481.877 în tot anul
2012.
Continuarea, in ZF.
http://www.banknews.ro/stire/72003_cum_a_eşuat_proiectul_erstebcr_de_bancarizare_a_populaţiei_din_zonele_rurale.html