Deşi tranzacţiile cu parteneri inactivi înseamnă costuri
mari pentru firme, cum ar fi pierderea dreptului de deducere a cheltuielilor şi
a TVA, sunt greu de evitat. Modul în care Fiscul publică listele cu inactivi şi
criteriile de declarare a inactivităţii forţează companiile să-şi asume riscuri
incalculabile
Firmele care nu depun nicio declaraţie într-un semestru, sau
au sediu fictiv sunt declarate inactive de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală (ANAF). Conform legii, ele nu mai au dreptul să utilizeze facturi,
facturi fiscale, alte documente sau formulare tipizate cu regim special. în
cazul în care totuşi emit documente, nu produc efecte juridice din punct de
vedere fiscal. în acelaşi timp, avizele, autorizaţiile, licenţele, acordurile
şi orice alte acte în baza cărora sunt autorizate să funcţioneze sau să
desfăşoare diverse activităţi economice se suspendă de drept. Reversul este că, în orice moment, dacă se conformează
condiţiilor pot reintra în activitate.
Fiind vorba de o actualizare periodică, firmele pot deveni
inactive sau active, în orice moment, în funcţie de decizia Fiscului pe baza
criteriilor legale. Lista privind situaţia companiilor este publicată pe
site-ul ANAF, sub forma registrului inactivilor şi poate fi consultată după
codul unic de identificare fiscală.
Registrul ar trebui să fie util pentru cei care vor să îşi
verifice partenerii de afaceri pentru a
se feri de eventuale costuri generate de interdicţia de a mai deduce
cheltuielile sau TVA.
Continuarea, in Capital.
http://www.banknews.ro/stire/71697_firmele,_pedepsite_de_fisc_dacă_îşi_aleg_greşit_partenerii_de_afaceri.html