în legislaţia fiscală nu există un termen precis de începere
a executării silite. Astfel, datoriile se adună cu anii, fără ca Fiscul să
intervină, până când firmele îşi cer insolvenţa. Datele arată că statul are, în
medie, doi-trei ani la dispoziţie să recupereze debitele înainte de declanşarea
insolvenţei
Una dintre cauzele majore ale colectării slabe a veniturilor
bugetare, care ţine exclusiv de administrarea fiscală, decurge din prevederile
legale. în Codul de procedură fiscală, care reglementează cadrul executării
silite a datoriilor faţă de bugetul statului, nu există un termen precis la
care inspectorii Fiscului trebuie să demareze acţiunile pentru recuperarea
debitelor. Prin urmare, nu sunt specificate termene clare nici pentru
trimiterea somaţiei, nici pentru poprirea conturilor bancare sau sechestrarea
bunurilor şi a terţilor. Din cauza acestui viciu legislativ, apar atât
dificultăţi pentru stat, care ajunge în imposibilitatea de a mai recupera parte
din datorii, cât şi pentru firme, care constată că sunt tratate
discriminatoriu. în vreme ce unele companii, în special cele de stat, sunt
păsuite cu anii, altele sunt executate în termen relativ scurt de la primirea
somaţiei de plată - până în martie, când a fost modificată legislaţia, astfel
încât măsurile de executare să fie puse în practică după 30 de zile de la
comunicarea somaţiei, poprirea se făcea chiar concomitent sau înainte de
informarea contribuabililor.
„Executarea silită a creanţelor fiscale poate fi iniţiată
într-un termen de cinci ani, când intervine prescripţia. Oricând în interiorul
acestui interval poate fi iniţiată, deci, executarea silită. Ca procedură ce
tinde la satisfacerea creanţelor fiscale, executarea silită poate îmbrăca mai
multe forme. Executarea silită prin poprire, cea mai des întâlnită în practică,
constă, spre exemplu, în urmărirea sumelor de bani datorate debitorului fiscal
de către terţe subiecte. Executarea silită imobiliară vizează valorificarea
imobilelor (cum ar fi case, terenuri etc.) aflate în proprietatea debitorului
fiscal. O altă formă de executare este cea mobiliară, prin care sunt
înstrăinate bunurile mobile aparţinând debitorului“, explică Oana Cornescu,
managing associate TZA.
Continuarea, in Capital.
http://www.banknews.ro/stire/71660_cine_este_de_vină_pentru_datoriile_bugetare_insolvenţa_sau_haosul_fiscului.html