Cazurile de neplată a daunelor pe piața asigurărilor auto în
România ar putea deveni din ce în ce mai rare dacă autoritățile continuă
politica de sancționare a celor care au astfel de probleme.
Reversul medaliei este însă o creștere a prețurilor care, pe
medie, va depăși 20%-25%, dar care ar putea ajunge și până la 50% în cazul
șoferilor care se încadrează în zone de risc ridicat. Punerea Astra Asigurări
sub administrare specială și, implicit, schimbarea strategiei de piață a celei
mai mari societăți de asigurare din România echivalează cu eliminarea unuia
dintre cei trei jucători care au practicat prime de asigurare cu mult sub
nivelul mediu al pieței. Mai mult, Euroins, o altă societate recunoscută ca
având prețuri foarte mici, se află în vizorul ASF și a anunțat și o majorare
semnificativă de capital.
Nu în ultimul rând, Carpatica Asig, societatea care
completeză grupul firmelor ce domină, ca volum al contractelor, zona
asigurărilor RCA și a celor de locuință, este zguduită de problemele penale ale
patronului și ale unor foști directori și membri ai Consiliului de
Administrație. Niciuna dintre cele trei nu își va mai permite să mizeze pe
prime de asigurare cu mult sub media pieței fără a risca fie pierderi uriașe,
fie noi sancțiuni.
Explicația fenomenului este simplă și o regăsim chiar în
concluziile ASF, respectiv, DNA. Toate cele trei societăți au fost acuzate că,
în diferite forme, au înregistrat deficite în ceea ce privește constituirea de
rezerve ori plasarea în reasigurare. Cu alte cuvinte, cele trei își permiteau
să vândă mai ieftin decât restul jucătorilor și pentru că puneau deoparte
pentru eventualele daune ce urmau a le plăti mai puțini bani decât cere legea.
Erau mai ieftine, dar mai puțin sigure. în cazul Astra, de exemplu, daunele
erau subestimate cu mai bine de 40%, potrivit raportului ASF, iar în cazul
Carpatica Asig, rechizitoriul DNA vorbește de o acoperire de doar 40% prin
reasigurare. Prima dintre cele trei care a anunțat că își va majora capitalul
(practic, și-l dublează) este Euroins, societatea care anul trecut și-a pierdut
temporar dreptul de a mai vinde RCA tocmai pentru că avea probleme cu plata
daunelor. Cel mai probabil, îi va urma Astra, despre care raportul ASF spune că
ar avea nevoie de un plus de capital de circa 70 de milioane de euro. O astfel
de majorare înseamnă costuri suplimentare pentru asigurător, iar aceste costuri
vor trebui recuperate de la clienți. „Dacă Astra şi celelalte companii care
practică tarife mici vor fi nevoite să îşi majoreze capitalul cu o sumă foarte
mare, în urma acţiunilor ASF, piaţa ar putea suporta o creştere de 20% a
tarifelor“, spune Bogdan Andriescu, președintele uniunii reprezentative a
brokerilor din asigurări.
Continuarea, in Capital.