In urma aplicarii setului de cercetari Retail Metrics, DTZ Echinox a constatat ca, o data cu maturizarea generatiei Y,generatia nascutaintre anii 81 si 87, practic prima generatie care a crescut cu precursorul retailului modern, consignatia, o generatie care a beneficiat din plin de progresul tehnologiei si care s-a orientat in principal pe profesii din industria IT si domeniul bancar,comportamentul general fata de retail s-a schimbat.
Absorbtia in clasa populatiei active a generatiei Yare un impact semnificativ asupra retailului modern in generalsi implicit asupra dinamicii centrelor comercialesi cel mai bine se reflectain crestereafrecventei medii de vizitare a centrelor comerciale pe cap de locuitor. Practic este efectul comportamentului consumatorului din generatia Y, care devine un jucator important pentru retail si nu neaparat datorita unei cresteri a disponibilului financiar. Acesti consumatori au tendinta sa integreze "mall-ul” in toate aspectele activitatii sociale si familiale. Drept urmare,incepand cu 2012am constatat revenirea pe crestere a frecventei generale de vizitare, o tendinta inversa fata de perioada 2009-2011,candaceastafrecventascazuseconsiderabil fata de nivelurile dinperioada 2007-2008.
Per ansamblu, la nivel macro, piata de retail s-a stabilizat,in contextul in care numarul de noi centre comerciale inaugurate a scazut in ultimii ani (5 deschideri in 2013, 3 prefigurate pentru 2014).Desi frecventa de vizitare e in crestere, efectul benefic al acestui factor este anulat de scaderea cosului mediu de cumparaturi,iarpiata sementine constanta, diferentele fiind generate de specificul zonelor de acoperire.
Pentru centrele comerciale administratede DTZ Echinox, luna Decembrie a confirmat aceasta tendinta. Shopping City Suceava a avuto crestere a traficului de 18,3% comparativ cu aceeasi luna din 2012sia continuatevolutiainregistrata pe tot parcursul anului.In Iasi, Centrul Comercial Felicia a inregistrat o crestere de 6,72%, iar Shopping City Sibiu un nivel de 7,3%. In Sibiu, cresterea traficului a fost determinatasi de deschiderea Decathlon in timp ce Felicia Iasi si-a consolidat pozitia de centru comercial de convenienta.Nivelul traficuluiin Uvertura Mall Botosani a depasit cu peste 80% media anuala de trafic, acesta fiind prima luna decembrie de la deschiderea centrului comercial.
"Cresterea traficului a fost mereu responsabilitatea numarul 1 a oricarui property manager, convertirea acestuiain vanzari fiind deja o responsabilitate impartita cu retailer-ii parteneri. Din acest motiv cresterile de traficinregistrate ne dau incredere ca exista potential de imbunatatire a rezultatelor,atat pentru proprietarii de centre comerciale, cat si pentru retaileri” Sebastian Mahu, Head of Property Management Department, DTZ Echinox.
Stocul total de spatii comerciale moderne a ajuns la finalul anului trecut la 1,7 milioane mp, in 2013 fiind livrati 118,000 mp de retail prin deschiderile Uvertura Mall in Botosani (15,000 mp), Coral in Constanta (7,500 mp), Afi Palace in Ploiesti (29,000 mp), Promenada Mall in Bucuresti (35,000 mp) si Galati Shopping City (28,000 mp).
Retail Metrics este un produs DTZ Echinox menit sa ofere proprietarilor de centre comerciale un suport informational solid pentru o gama variata de decizii, atat cele de zi cu zi cat si cele strategice pe orizonturi de 5-10 ani. La baza, Retail METRICS reprezinta o serie de instrumente de cercetare care exploreaza comportamentul consumatorului, dinamica pietei, dar si pozitionarea centrului comercial in zona sa de acoperire.
Coroborand rezultatele studiului Retail METRICS cu experienta pe care o detine in toate sectoarele din retail (consultanta pentru dezvoltare, evaluare, property management, project management si brokeraj), DTZ Echinox pune la dispozitia proprietarilor un set de actiuni si recomandari efective menite saoptimizeze toate ariile critice ale unei proprietati, de la valoarea proprietatii, marketing, gradul de ocupare, mix de chiriasi pana la pozitionare sau strategie pe termen lung.
DTZ Echinox administreazain prezent un portofoliu de 160,000 mp de proiecte de retail, printre care centrul comercial Cocor, Shopping City Sibiu si Shopping City Suceava, in proprietatea Argo Real Estate, Felicia Shopping Center din Iasi, in proprietatea CBRE Global Investors si Uvertura Mall din Botosani aflatain proprietatea Moldova Universal.
http://www.banknews.ro/stire/70598_dtz_echinox_impactul_generatiei_y_asupra_dinamicii_centrelor_comerciale.html