Aproape jumatate din salariatii romani vin cu pachet de acasa pentru pauza de pranz din timpul serviciului, in timp ce 1 din 6 salariati (16%) sare peste masa de pranz, arata un sondaj realizat de Edenred, compania emitenta a tichetelor de masa Ticket Restaurant®.
Conform rezultatelor, 47% din salariati isi aduc un pachet de acasa, pe care il mananca la serviciu.
37% dintre angajati recurg la furnizorii de alimentatie publica pentru masa lor de pranz, adica la cantine de firma, restaurante sau firme de catering. Astfel, 14% mananca de pranz la cantina firmei, in timp ce 9.5% iau masa de pranz la restaurant, iar 13.5% comanda ceva rapid si mananca la birou.
Un procent de 16% dintre salariatii romani sar cu totul peste masa de pranz, desi aceasta este considerata de medici si nutritionisti esentiala pentru a pastra o buna stare de sanatate pe termen lung, precum si pentru a imbunatati concentrarea si eficienta in timpul zilei de lucru.
Spre comparatie, doar 2% dintre angajatii italieni si francezi sar peste masa de pranz, fata de 1.8% dintre belgieni, 5% dintre cehi si doar 0.7% dintre suedezi, conform unui studiu publicat in 2012 de consortiul European FOOD Project,
Obiceiurile angajatilor romani cu privire la pauza de pranz difera de cele ale angajatilor occidentali, in special din cauza puterii de cumparare mai scazute in Romania.
« Daca in tarile din vestul europei, in medie 50% din salariati iau pranzul in afara locului de munca (la restaurante, bistro-uri de proximitate sau cantina firmei), in Romania salariatii prefera sa-si pregateasca singuri masa de pranz pentru ca este o varianta mai putin costisitoare. Fara sa ne referim doar la venitul mediu, este relevant sa ne uitam si la valoarea zilnica a unui tichet de masa : in Romania, valoarea unui tichet de masa este in prezent de 9.35 de lei/zi (aproximativ 2 euro), fata de 5.91 € in Belgia, 5.29 € in Franta sau 3.8 € in Cehia. Este ingrijorator procentul mare de persoane active care sar peste masa de pranz, lucru care pe termen lung poate declansa dezechilibre alimentare grave si care poate explica incidenta crescuta a bolilor de nutritie din Romania », spune Iulian Alexe, director de marketing & comunicare al Edenred, companie care activeaza in 40 de tari si emite tichetele de masa cu marca Ticket Restaurant®.
« Valoarea de 9.35 lei/zi a tichetului de masa este insuficienta nu doar pentru a acoperi o masa de pranz intr-o unitate de alimentatie publica, ci si, in majoritatea cazurilor, este insuficienta pentru a acoperi costul unui pranz preparat acasa. Conform unor analize recente ale Institutului de Economie Nationala al Academiei Romane, valoarea recomandata a unui tichet de masa pentru a acoperi costul unei mese de pranz este de 12 lei », a adaugat directorul de marketing al Edenred.
Valoarea tichetelor de masa se indexeaza semestrial, de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, ultima actualizare avand loc in luna mai 2013, cand valoarea unui tichet de masa a fost majorata de la 9 la 9.35 lei.
Conform declaratiilor Organizatiei Mondiale a Sanatatii, pauza de pranz este importanta atat pentru sanatatea angajatilor, cat si pentru productivitatea si eficienta lor la locul de munca. Aproximativ 61% din respondenti iau pranzul la birou, fenomen cunoscut sub numele de « desktop-dining ». Specialistii in nutritie considera aceasta practica nesanatoasa si neigienica. In plus, pauza de pranz petrecuta in afara locului de munca in compania colegilor are un efect puternic in consolidarea echipelor si in construirea unei atmosfere placute la munca.
Aproximativ 2 milioane din cei 4 milioane de salariati din Romania primesc tichete de masa de la companiile in care lucreaza. Tichetele de masa sunt cel mai utilizat beneficiu extra-salarial din Romania, datorita faptului ca sunt deductibile la calculul impozitului pe profit si sunt exonerate de plata taxelor social-salariale si social-patronale. Edenred este lider pe piata tichetelor si cardurilor pre-platite (tichete de masa, tichete si carduri cadou, tichete de vacanta, tichete de cresa etc), atat in Romania, cat si la nivel international.
La sondajul realizat de Edenred in perioada 5 iunie - 15 iulie 2013, prin intermediul site-ului Metropotam.ro, au participat peste 1200 de persoane.
* Sursa: European FOOD project survey:
http://www.food-programme.eu/IMG/pdf/final_publication_food_programme_2012.pdf
-
Edenred, compania care a inventat tichetele de masa Ticket Restaurant®, liderul mondial in servicii preplatite adresate companiilor, concepe si furnizeaza solutii care faciliteaza viata salariatilor si imbunatatesc eficienta organizatiilor.
Garantand utilizarea fondurilor alocate strict in scopul caruia le sunt destinate, aceste solutii permit organizatiilor sa isi organizeze mai eficient activitatea in sfera:
Beneficiilor pentru angajati (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentacion, Ticket CESU, Childcare Vouchers, etc.)
Managementului cheltuielilor profesionale (Ticket Car, Ticket Clean Way, Repom, etc.)
Programelor de motivare si recompensare (Ticket Cadou, Card Compliments, Ticket Kadeos, etc.)
Grupul Edenred sustine si institutiile publice in managementul programelor sociale.
Listata la bursa NYSE Euronext Paris, Edenred activeaza in 40 de tari, avand 6 000 de angajati, aproape 610 000 companii si organizatii client, 1.3 milioane de parteneri afiliati si 38 milioane de beneficiari. In 2012, volumul total emis de Edenred a fost de 16.7 miliarde de euro, din care 61% a fost generat in tarile in curs de dezvoltare.
Ticket Restaurant® si celelalte denumiri comerciale ale produselor si serviciilor Edenred snt marci inregistrate ale Grupului Edenred.
http://www.banknews.ro/stire/68887_1_din_6_angajati_romani_sare_peste_masa_de_pranz.html