Ministerul Finantelor Publice estimeaza ca 13 comune ar fi in stare de insolventa, iar 50 de unitati administrativ teritoriale ar fi in criza financiara, a declarat joi, la Realitatea TV, ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.
Potrivit unei Ordonante aprobate recent de Guvern, o unitate administrativ-teritoriala este in stare de insolventa daca datoriile neachitate cu o vechime mai mare de 120 de zile depasesc jumatate din bugetul anual al acelei administratii.
Voinea a preizat ca din 3.200 de unitati administrativ teritoriale, 1.000 nu au deloc arierate (datorii neachitate mai vechi de 90 de zile), iar 2.000 au plati restante, dar care nu se incadreaza in categoria arieratelor (restantele sunt mai mici de 90 de zile).
"Anul acesta am avut un plafon de 800 milioane lei cu care statul sa imprumute autoritatile locale. Tot plafonul s-a dus pe plata arieratelor. Nu este solutia cea mai buna, pentru ca ii favorizeaza tot pe cei care acumuleaza datorii. Primariile nu trebuie sa mai acumuleze datorii de acum inainte si solutia cea mai corecta este insolventa", a mai spus ministrul delegat pentru buget.
Dupa intrarea in vigoare a Ordonantei, primarii trebuie sa analizeze situatia financiara a unitatii respective si daca se incadreaza in situatia de insolventa trebuie sa solicite deschiderea acestei proceduri.
O legislatie asemanatoare este aplicata si in alte state - SUA, Marea Britanie, Germania, Ungaria, Polonia. In perioada in care primaria intra sub administrare speciala primarul nu mai are voie sa faca angajari, investitii si sa incheie alte contracte. Administratorul special poate chiar sa rezilieze din contractele vechi. Pe de alta arte, dupa ce se deschide aceasta procedura, furnizorii de servicii - de electricitate, gaze, apa - care au de recuperat datorii nu au voie sa intrerupa furnizarea acestor servicii catre comunitatea locala.
Sursa: AGERPRES
http://www.banknews.ro/stire/68131_mfp_estimeaza_ca_13_comune_ar_fi_in_stare_de_insolventa.html