► Majoritatea executivilor din corporatii (89%) au votat calitatea serviciilor drept cel mai important criteriu pentru selectarea principalelor banci partenere si pentru continuarea relatiei cu acestea
► 76% dintre respondenti au indicat stabilitatea si performanta financiara drept criterii de selectare si continuare a colaborarii cu banci partenere
►69% din corporatii au mentionat pretul si 44% flexibilitatea structurii de tarife ca foarte importante pentru ei
63% dintre directorii executivi din companii declara ca sunt foarte multumiti de serviciile pe care le primesc de la principalele banci cu care lucreaza. Cu toate acestea, clientii corporativi pun sub semnul intrebarii capacitatea bancilor de a le indeplini asteptarile in cazul a 11 din 16 criterii-cheie de performanta. Ei sunt, de asemenea, din ce in ce mai interesati de stabilitatea bancilor cu care colaboreaza si de intelegerea profilurilor de risc ale acestora, se arata in studiul Ernst & Young Successful corporate banking: Focus on fundamentals, lansat astazi. Rezultatele studiului au la baza raspunsurile directorilor executivi (CFO, trezorieri si directori financiari) din 20 dintre cele mai mari corporatii globale, care acopera 9 industrii si 11 tari.
Corporatiile vor sa inteleaga profilul de risc ale bancilor, insa le lipsesc informatii-cheie
Mai putin de jumatate dintre respondenti (43%) cred ca bancile lor sunt stabile si ca opereaza in siguranta, incadrandu-se in limitele parametrilor de risc ai corporatiei. In timp ce 69% dintre respondenti considera ca pozitia si transparenta bancilor in privinta riscurilor asumate, a lichiditatii, a capitalului si a concentrarii portofoliilor lor sunt importante, doar 27% sustin ca bancile sunt si dispuse sa le puna la dispozitie informatii despre acestea.
"Cea mai mare disparitate intre asteptarile corporatiilor si performanta bancilor se inregistreaza in privinta lipsei de transparenta privind riscurile asumate. Timp de multi ani, bancile au fost cele care au evaluat performantele si solvabilitatea marilor corporatii cu care colaborau, insa acum rolurile s-au inversat. In special in Europa, majoritatea marilor corporatii se asteapta sa primeasca mai multe informatii in legatura cu profilul de risc si concentrarea din portofoliile bancilor cu care lucreaza”, explica Niamh Prendergast, Partener Banking and Capital Markets, Ernst & Young EMEIA.
Orientare catre pietele de capital
Desi 63% dintre executivi au declarat ca inasprirea reglementarilor in domeniul serviciilor financiare nu le-a afectat, deocamdata, in mod semnificativ relatia cu bancile, si-au manifestat ingrijorarea ca aceste schimbari au implicatii care vor fi transferate catre clienti in contextul in care bancile reconsidera profitabilitatea anumitor linii de business.
Ca reactie, clientii corporativi iau in considerare in mai mare masura ca sursa de finantare pietele de capital si isi distribuie mai atent activitatile intre o serie de institutii inclusiv banci de importanta sistemica, banci mari care nu sunt de importanta sistemica si jucatori regionali puternici. Ca dovada, 70% dintre clientii corporativi intervievati lucreaza cu mai mult de cinci banci.
Arta administrarii relatiilor cu clientela
Desi poate parea surprinzator, in actualul context de reducere a costurilor, executivii din corporatii asteapta de la bancile cu care lucreaza ca acestea sa se concentreze mai degraba pe aspecte intangibile ale administrarii relatiei, decat factori tangibili, cum ar fi pretul sau tehnologiile. De fapt, marea majoritate a respondentilor (89%) au votat calitatea serviciului ca fiind cel mai important criteriu in selectarea si continuarea relatiilor cu principalele banci cu care colaboreaza.
"Faptul ca 89% din executivi au indicat calitatea serviciilor drept un criteriu important in alegerea si mentinerea bancilor partenere si doar 69% din acestia au indicat ca pretul ar trebui sa fie un semn bun pentru banci, deoarece costul calitatii serviciilor are in general un impact mai redus in profitabilitate decat competitia pe pret. Serviciile bancare pentru corporatii sunt prin definitie o chestiune de dezvoltare a relatiei cu clientela si de construire a increderii. Calitatea acestor servicii se masoara in disponibilitate si angajament fata de client, profesionalism, nivel de intelegere a afacerii clientului, disponibilitate si abilitate de a adapta serviciile la nevoile corporatiei etc”, spune Gelu Gherghescu, Partener Assurance & Advisory la Ernst & Young Romania.
Provocari
O buna parte dintre respondenti (56%) afirma ca cea mai mare provocare in colaborarea lor cu bancile este lipsa consecventei si a calitatii serviciilor in diferitele regiuni geografice. Pe locurile doi si trei in topul provocarilor mentionate de respondenti se claseaza procesele si sistemele invechite (35%), respectiv birocratia si lipsa de flexibilitate (30%).
"Totusi, nu doar corporatiile isi reconsidera relatia cu bancile. Reforma reglementarilor, mai ales in privinta capitalului si a lichiditatii, face ca bancile sa-si reevalueze strategia de afaceri pentru a se adapta mai bine noului context. Astfel, exista si studii care confirma ca majoritatea grupurilor bancare importante isi reconsidera portofoliile de clienti, nu numai pentru a decide cum si cu cine vor continua sa faca afaceri de acum incolo, ci mai ales pentru a evalua riscurile si profitabilitatea pe linii de afaceri si regiuni, inclusiv analizand relatiile cu clientela corporate, a mai spus Gelu Gherghescu.
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com
http://www.banknews.ro/stire/66482_corporatiile_globale_cantaresc_stabilitatea_bancilor_partenere.html