Cea de-a saptea conferinta anuala de fiscalitate a Ernst & Young a avut loc pe 24 ianuarie 2013, la JW Marriott Hotel Bucuresti, unde noua specialisti in fiscalitate si consultanta de afaceri au prezentat principalele modificari aduse Codului Fiscal, Normelor de aplicare a Codului Fiscal si a altor acte normative fiscal-contabile care vor avea impact asupra companiilor din Romania in 2013.
Temele abordate in cadrul conferintei s-au axat pe ultimele schimbari legislative referitoare la: impozitul pe profit, TVA, impozitul pe venit si contributiile la asigurarile sociale, modificari ale reglementarilor contabile si inchiderea anului fiscal, sau aspecte legate de litigiile fiscale.
Venkatesh Srinivasan, Partener si Director al departamentului de Asistenta fiscala si juridica Ernst & Young, a deschis conferinta subliniind faptul ca angajamentele asumate de autoritati si tintele economice vor continua sa puna presiune pe mediul economic. In contextul consolidarii fiscale care este in derulare, contribuabilii trebuie sa se pregateasca in mod proactiv pentru controalele fiscale.
Alex Milcev, Partener, Taxation Advisory and Compliance Services, a subliniat ca 2013 este anul in care zona preturilor de transfer a capatat o noua dimensiune prin extinderea regulilor de preturi de transfer si in domeniul TVA-ului. De acum inainte, anumite ajustari de preturi de transfer vor putea avea un impact din punct de vedere al TVA, ceea ce, desigur, nu este neaparat cazul in momentul de fata. Prin urmare, asigurarea conformitatii in domeniul preturilor de transfer devine un demers cu atat mai critic, cu cat orice contestare in aceasta zona poate sa genereze un risc crescut pe partea de TVA.
Andra Casu, Senior Manager in departamentul de Asistenta Fiscala, a mentionat ca din punct de vedere al conformarii fiscale, contribuabilii trebuie sa ia in considerare in acest an optiunea privind sistemul de impozit pe profit cu plati anticipate, a carui aplicare simplifica procedurile administrative. Un alt punct de interes pentru 2013 va continua sa fie cel legat de regulile de taxare pentru contribuabilii care trec la aplicarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara. In ceea ce priveste impozitul cu retinere la sursa, directiile de dezvoltare ale legislatiei demonstreaza un accent deosebit pus pe monitorizarea tranzactiilor efectuate de contribuabilii romani cu persoanele nerezidente. Este totodata important faptul ca in aceste zile au fost aprobate de catre Guvern modificari aditionale in legislatia fiscala.
Stela Andrei, Manager in cadrul echipei Human Capital, a facut in continuare o trecere in revista a principalelor aspecte de care ar trebui sa tina cont contribuabilii in 2013 in ceea ce priveste impozitul pe venit si contributiile sociale. "Anul 2012 a fost un an relativ linistit, fara prea multe modificari legislative cu privire la impozitul pe venit si contributiile sociale. Pe langa modificarile aduse la modul de raportare a diverselor venituri, s-au clarificat diverse aspecte precum cele cu privire la obligatia de inregistrare, declarare si plata a contributiilor sociale datorate de angajatorii nerezidenti care isi detaseaza angajatii in Romania”. S-au adus in discutie si modificarile care au aparut in proiectul de modificare a Codului fiscal (de exemplu, limitarea neimpunerii indemnizatiilor de delegare si detasare la nivelul tuturor angajatorilor, prevederi cu privire la evitarea dublei impuneri in cazul angajatilor romani detasati in strainatate, includerea la impozitare a veniturilor din silvicultura si piscicultura).
Cu privire la noutatile aduse taxei pe valoarea adaugata Ioana Iorgulescu, Senior Manager in cadrul departamentului de Asistenta Fiscala, a explicat: "Modificarile aduse taxei pe valoarea adaugata, ce intra in vigoare din ianuarie 2013, se refera in principal la sistemul de TVA la incasare si la consecintele asupra exigibilitatii TVA, atat pentru TVA colectata, cat si pentru cea deductibila, precum si modul de declarare a operatiunilor supuse acestui sistem. In plus, au fost discutate si noile prevederi cu privire la modul de tratare a bunurilor lipsa din gestiune, a bunurilor de mica valoare acordate cu titlu gratuit si cele cu privire la facturarea electronica. De asemenea, au fost mentionate anumite decizii ale Curtii Europene de Justitie, emise in 2012, care pot avea un impact semnificativ asupra tratamentului de TVA aplicabil unor tranzactii specifice in Romania”.
Radu Tudoran, Director Executiv, a trecut in revista principalele modificari ale reglementarilor contabile intervenite in anul 2012, printre care introducerea reglementarilor contabile conforme cu IFRS, completarile aduse reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE si modificarile contabile impuse de aplicarea sistemului TVA la incasare.
Diana Lupu, Senior Manager, a oferit o serie de informatii practice despre inchiderea exercitiului financiar 2012, inclusiv in ceea ce priveste intocmirea de situatii financiare de catre companiile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, prin retratarea conform IFRS a informatiilor din contabilitatea organizata potrivit reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul nr. 3055/2009.
Cristina Bazilescu, Senior Manager in cadrul biroului de avocatura afiliat Ernst & Young, a prezentat din punct de vedere juridic notiunile esentiale si procedura utila contribuabililor ce se confrunta cu situatia punerii in executare a unui act administrativ fiscal. Cristina a trecut in revista prevederile Noului Cod de Procedura Civila, ce urmeaza sa intre in vigoare, incidente in cazul executarii silite a creantelor fiscale. "Prevederile Codului de Procedura Fiscala in ceea ce priveste materia executarii silite a creantelor fiscale se completeaza cu prevederile Codului de Procedura Civila. Avand in vedere ca Noul Cod de Procedura Civila, care va intra in vigoare la data de 1 februarie 2013, aduce noutati in materia executarii silite, este recomandat ca fiecare contribuabil care este subiectul executarii silite initiate de autoritatile fiscale sa cunoasca cadrul procesual in care aceasta procedura se desfasoara", a precizat Cristina.
La eveniment au participat peste 130 de persoane, reprezentand principalele companii romanesti si multinationale din toate domeniile de activitate, de la cel financiar-bancar, pana la constructii, retail, industria de petrol si gaze, industria farmaceutica si industria hoteliera. Dupa Conferinta anuala de la Bucuresti, vor avea loc, in urmatoarea perioada, patru conferinte regionale in Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau.
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 450 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com.
http://www.banknews.ro/stire/65266_ernst__young_2013_incepe_cu_modificari_fiscale_neprevazute.html