Aproape trei sferturi dintre romani (70%) s-au declarat nemultumiti de procentul de reducere aplicat cu ocazia Black Friday si doar o treime (31%) a cumparat diverse produse, potrivit unui studiu realizat de agentia full-service Exact Cercetare si Consultanta, dat luni publicitatii.
In contextul unei comunicari agresive a fenomenului reducerilor in toate mediile de comunicare, doar 31% dintre romani au achizitionat, totusi, cu ocazia Black Friday, numarul mediu de produse cumparate fiind de doua, iar suma medie cheltuita cu aceasta ocazie de 690 de lei.
Cele doua produse achizitionate in medie de un cumparator fac parte din intervale de pret diferite - un produs de valoare mare (aproximativ 550 lei), impreuna cu un produs de valoare mica (in medie 100 de lei).
Cele mai cumparate produse au fost calculatoarele si accesoriile PC, urmate de electronice si electrocasnice. In plus, romanii au cheltuit bani de Black Friday si pe imbracaminte, incaltaminte, telefoane mobile si articole foto sau video. Produsele care nu s-au bucurat de valuri semnificative de cumparatori cu ocazia reducerilor aplicate au fost cartile, aparatele de ingrijire personala, cosmeticele, CD-urile cu muzica si filme, jocurile si jucariile pentru copii ori articolele de sport si timp liber.
Mediul online a fost preferat de romani in proportie de 82%, in timp ce doar 31% au ales sa cumpere direct din magazin. Pentru achizitionarea produsului scump, online-ul a iesit invingator si in acest caz, cu 76%. Procesul de cumparare, usurinta cu care a fost gasit produsul pe site, timpul de livrare si intrunirea specificatiilor tehnice si de calitate au fost procese cotate cu indexuri de satisfactie de peste 8, ce reflecta incantarea celor care au cumparat cu ocazia Black Friday.
Potrivit cercetarii, aproape jumatate dintre romanii care au cumparat de Black Friday au optat pentru Emag (45%), in timp ce Flanco si Altex s-au situat pe pozitiile 2 si 3 in ceea ce priveste preferintele consumatorilor, la o distanta foarte mica unul de celalalt - 10 %, respectiv, 9%.
In ceea ce priveste procentul de reducere practicat de Black Friday, 70% s-au declarat nemultumiti, asteptandu-se ca acesta sa fie de 40-50%, comparativ cu cel de aproximativ 20%, practicat de majoritatea magazinelor ori companiilor participante la program.
Cei care au trait experienta shopping-ului de Black Friday au acordat nota 8 intregului proces. Desi problemele tehnice create de numarul mare de vizitatori au deranjat, nu acesta este principalul factor care influenteaza satisfactia cumparatorilor, acestia asteptandu-se la astfel de probleme. Specificatiile tehnice si calitatea produsului sunt cele care influenteaza cel mai mult satisfactia generala, urmate de usurinta in a gasi produsul pe site.
Suma medie cheltuita pentru achizitionarea unui produs scump a fost de 550 de lei, cumpararea realizandu-se chiar in ziua de vineri pentru 72% dintre romani. In cazul acestor produse, reducerile au fost mai mari, discount-ul mediu fiind de aproximativ 33%. Dar si in aceasta situatie, asteptarile consumatorilor se situau la un alt nivel, fiind vizate reduceri de circa 50%.
Studiul a cercetat si perceptia romanilor vis-a-vis de Black Friday, eveniment care a adunat perceptii contradictorii in randul publicului: desi 60% dintre romani cred ca acesta este doar o promovare agresiva si ca sunt acordate reduceri doar la acele produse care in mod normal nu se vand, in acelasi timp peste 50% dintre ei considera ca Black Friday ii determina sa stea mai mult online decat in mod obisnuit (42%), sa creada ca numarul de categorii si marci de produse reduse este mare in aceasta zi (59%) si ca merita sa astepti Black Friday daca vrei sa-ti cumperi produsul dorit (37%).
Comparand profilul cumparatorilor online de Black Friday cu profilul cumparatorului online in general, nu exista diferente semnificative mari. Daca, de regula, el are varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani (36%), este casatorit (86%), este barbat (54%), are studii superioare (58%) si un venit personal intre 800 si 1.400 de lei (26%). Singurele diferente care apar sunt cele legate de varsta si educatie.
Cu ocazia Black Friday, s-au remarcat mai multi cumparatori in randul celor cu varste cuprinse intre 25 - 34 ani si cu studii superioare.
Desi targetul acestui studiu (persoanele active online) se informeaza in principal de pe Internet, principala sursa in construirea awareness-ul fenomenului Black Friday a fost reprezentata, totusi, de TV, cu un procent de 59%.
Pe pozitia a doua, cu 36%, s-au situat deopotriva internetul, persoanele apropiate si presa scrisa. Desi Black Friday a devenit deja o traditie in Occident, iar la noi in tara un fenomen care a luat amploare in ultimii ani, aproximativ jumatate dintre persoanele intervievate (48%) au auzit de "Vinerea neagra a cumparaturilor" abia in acest an, releva studiul.
La studiu au participat persoane cu varste cuprinse intre 16 si 70 de ani, rezidente in localitatile urbane cu peste 50.000 de locuitori, utilizatoare frecvente de internet, care cumpara cel putin o data pe an dintr-un magazin online. Volumul esantionului a fost de 1.016 respondenti, care au raspuns la chestionar, acesta fiind administrat via internet. Culegerea datelor a fost realizata in intervalul 29 noiembrie - 3 decembrie. ,
Exact Cercetare si Consultanta este o agentie full-service, activa pe piata din anul 2008, cu o echipa de oameni in care profesionalismul este sustinut de entuziasm si implicare.
Sursa: Realitatea.net
http://www.banknews.ro/stire/64618_black_friday_70p_dintre_romani,_nemultumiti_de_reduceri.html