Ministrul de Finante Sebastian Vladescu si presedintele Bancii Europene de Investitii (BEI), Philippe Maystadt au semnat, vineri, la Atena, un acord de cooperare, care prevede o finantare anuala de un miliard de euro pentru proiecte, din partea bancii de investitii, a informat, vineri, BEI. Finantarea se va axa pe diverse proiecte cum ar fi cofinantarea investitiilor ce vor veni odata cu fondurile structurale si de coeziune. Banca de investitii va oferi expertiza sa pentru pregatirea proiectelor ce urmeaza a fi finantate prin fonduri structurale si de coeziune, prin programul Jaspers.
De asemenea, BEI va incerca sa imbunatateasca sursele de finantare pentru firmele mici si mijlocii (IMM-uri) cu ajutorul programului JEREMIE si prin participarea subsidiara EIF, specializata in garantii. Banca va ajuta guvernul si companiile in derularea si implementarea proiectelor public-privat. Mai mult, BEI va sustine investitiile sustenabile in zonele urbane, prin intermediul programului JESSICA.
Acest acord marcheaza un angajament puternic al bancii fata de un stat membru, a declarat presedintele BEI, care a adaugat ca banca va deschide o sucursala la Bucuresti, datorita nivelului mare de investitii. Reprezentanta bancii va include reprezentanti ai BEI si JASPERS.
Potrivit lui Vladescu, investitiile care vor fi realizate prin intermediul memorandumului reprezinta prioritati pentru Romania. El a adaugat ca BEI este un partener important pentru Romania si poate juca un rol substantial in absorbtia fondurilor europene.
BEI a acordat Romaniei, in perioada 1990-2005, credite in valoare de 4,3 miliarde de dolari pentru proiecte legate de aderarea la Uniunea Europeana (UE). Dupa aderarea la UE, Romania va deveni actionar al bancii, urmand a avea un reprezentant in Consiliul Guvernatorilor si membrii in Consiliul Director.
Dupa aderarea la Uniunea Europeana, Romania va contribui la capitalul subscris al BEI cu 42,3 milioane Euro.
Aproximativ 61% din creditele acordate Romaniei au fost catre domeniul transporturilor, 15% s-au indreptat catre proiecte vizand mediul inconjurator, iar 7% au mers catre sanatate si educatie. Principalele proiecte de transport sunt reabilitarea caii ferate pe coridorul pan-european IV (300 de milioane de euro, cofinantare alaturi de ISPA), reabilitarea infrastructurii rutiere pe coridorul european VI (350 de milioane de euro), construirea autostrazii Cernavoda-Constanta (187,5 milioane de euro).
Sursa: NewsIn