- Centrul Allianz pentru Tehnologie evidentiaza punctele slabe in ceea ce priveste siguranta in trafic - o serie de masuri simple ar putea sa schimbe situatia
- Conform expertilor, accidentele in traficul rutier reprezinta o cauza a deceselor subestimata la nivel mondial
- Se estimeaza ca pana in anul 2020, numarul deceselor ca urmare a accidentelor in trafic se va dubla in tarile in dezvoltare
- Cresterea sigurantei in trafic se impune si in Romania: datele statistice publicate de autoritati arata o crestere a indemnizatiilor acordate persoanelor vatamate in accidente auto
Conform unor statistici ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii, 1,2 milioane de oameni mor anual in accidente de circulatie, iar alte 50 de milioane sunt raniti in astfel de accidente. Mai exact, la nivel global, la fiecare sase secunde, un om moare sau este ranit intr-un accident auto. Expertii in trafic din cadrul Centrului Allianz pentru Tehnologie subliniaza deficientele in ceea ce priveste siguranta in trafic in ultimul numar al publicatiei "Allianz Risk Pulse”: masuri minore, precum cuplarea centurii de siguranta, ar putea ajuta la prevenirea sau limitarea vatamarilor corporale.
"Pentru a lupta eficient cu numarul in crestere al deceselor ca urmare a accidentelor in trafic avem nevoie de o noua cultura a sigurantei. Orice sistem de siguranta este atat de sigur pe cat este de sigur comportamentul participantilor la trafic”, explica Christoph Lauterwasser, directorul Centrului Allianz pentru Tehnologie.
Expertii in trafic au observat o legatura clara intre siguranta in trafic pe de o parte, respectiv conditiile economice si standardele tehnice ale unei tari, pe de alta parte. "Cu cat este mai scazut venitul per capita al unei societati, cu atat este mai ridicat riscul de deces ca urmare a accidentelor in trafic - o tendinta ingrijoratoare, care trebuie oprita. Siguranta in trafic nu trebuie sa tina de prosperitate”, afirma Christoph Lauterwasser.
Studiile realizate de Banca Mondiala (BM) arata ca, astazi, peste 90% din totalul deceselor din trafic se inregistraza in tarile cu venituri per capita scazute si medii. La nivel mondial, rata deceselor (numar de persoane decedate la 100.000 locuitori) pe drumurile publice in tarile cu venituri reduse este de doua ori mai mare decat in statele cu venituri ridicate (22, fata de 10). Practic, tarile sarace contabilizeaza 42% din decesele rutiere, in conditiile in care in aceste state sunt inregistrate doar 9% din vehiculele in circulatie la nivel mondial.
Pentru viitor, estimarile BM - prezentate in ultimul numar Allianz Risk Pulse <Mobilitate si Siguranta in Trafic> - indica o probabila viitoare tendinta de crestere a numarului deceselor generate de accidentele in trafic pana in anul 2020, in tarile in dezvoltare.
In Romania, conform informatiilor publice, numarul deceselor rezultate in urma producerii de accidente auto a fost de 778 la nivelul intregii tari, in primul semestru al anului 2012, ceea ce inseamna o medie de 4 decese pe zi ca urmare a accidentelor auto. In aceeasi perioada a anului, nu mai putin decat 3.786 de persoane au fost ranite grav in accidente produse in trafic.
Evolutiile inregistrate la nivelul segmentului asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto vin sa completeze tabloul situatiei consemnate in traficul rutier. Datele statistice prezentate de autoritatea de supraveghere in domeniul asigurarilor evidentiaza o crestere a valorii despagubirilor platite pentru vatamari corporale si deces cu 128% in primul trimestru al anului 2012, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Datele aferente ultimilor ani releva o crestere de aproape 7 ori a indemnizatiilor platite de asiguratorii RCA pentru vatamari corporale, de la 41 milioane lei in anul 2008, la 269 milioane lei in 2011. Toate aceste tendinte vin sa traga, la randul lor, un semnal de alarma cu privire la necesitatea promovarii unor masuri pentru cresterea sigurantei in trafic si in Romania.
In numeroase tari nivelul sigurantei in trafic necesita imbunatatiri, incepand de la purtarea centurilor de siguranta si utilizarea scaunelor pentru copii, pana la programe de educare si constientizare in scoli si prin reglementari mai stricte la acordarea permiselor de conducere. Reglementarile legale privind sofatul sub influenta bauturilor alcoolice sunt, de asemenea, esentiale, de vreme ce aloolul este responsabil pentru 10%-32% din totalul accidentelor fatale in trafic, conform datelor OECD. Sistemele de asistenta a soferilor in trafic pot contribui semnificativ la prevenirea accidentelor, in special in tarile bogate.
"Este necesar ca educatia pentru cresterea sigurantei in trafic sa provoace o schimbare fundamentala a modului de gandire. Pentru ca aceasta schimbare sa aiba loc, insa, mai este necesar un cadru legal corespunzator si constructia unor strazi mai sigure. Aceasta este singura cale prin care ne putem atinge obiectivul de a reduce numarul accidentelor in trafic la nivel mondial” explica Lauterwasser.
Din anul 2011 si in cooperare cu Fundatia "Road Safety Fund” a Federatiei Internationale de Automobilism (FIA), Allianz sustine initiative Natiunilor Unite "Decada Actiunilor pentru Siguranta in Trafic 2011-2020”. Allianz Center for Technology (AZT Automotive) a fost infiintat in 1972: expertii Centrului lucreaza in domeniul sigurantei in trafic, analiza daunelor si and dezvoltarea reparatiilor. Sponsorizarea Formulei Unu de catre Allianz se deruleaza sub motto-ul "Drive Safely".
Puteti accesa mai multe informatii legate de siguranta in trafic in <Zona de Siguranta Allianz-Tiriac>, la adresa http://www.allianztiriac.ro/Companie/evolutia-demografica-si-managementul-riscurilor.aspx
http://www.banknews.ro/stire/62924_siguranta_in_trafic_merita_mai_multa_atentie.html