Guvernul cauta un nou sistem de calcul pentru taxa auto si promite restituirea banilor pentru cei care au platit deja. Declaratiile nu au insa nici suport tehnic, nici financiar.
Guvernul vrea sa adopte urgent un act normativ prin care sa fie restituita taxa auto incasata ilegal, eliberand astfel instantele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor. Anuntul a venit direct de la premierul Victor Ponta, care a mentionat ca "in acest moment statul are de platit cetatenilor 400 mil. euro incasati ilegal in 2011 de catre Guvernul Romaniei. (...) E clar ca legea adoptata anterior nu corespundea normelor europene si nici celor constitutionale si ca Guvernul va trebui sa dea banii inapoi". Numai ca, in cazul in care principiul de la care se pleaca este respectarea normelor europene si a legislatiei, suma cu care trebuie despagubiti romanii care au platit taxa, in diferitele ei forme de pana acum, este mult mai mare. Nimeni nu stie exact cati bani a incasat statul din 2007, de la intrarea in vigoare a taxei de prima inmatriculare, pana astazi, insa este cert ca toate variantele de pana acum au fost ilegale din moment ce toate au suferit modificari. Prin urmare, despagubirile ar trebui sa merga catre absolut toate persoanele care au platit vreodata aceasta taxa. In acest caz, este extrem de dificil de identificat o sursa suficienta de fonduri pentru a corecta un abuz intins pe mai mult de cinci ani, timp in care au fost inmatriculate in Romania nu mai putin de 900.000 de autoturisme noi.
Unul plateste, altul colecteaza
Daca declaratia prim-ministrului Ponta poate fi interpretata ca populista si fara suport, cea a ministrului mediului si padurilor poate fi incadrata in categoria SF. "Probabil ca la inceputul lunii septembrie vom veni cu pozitia oficiala a Guvernului Romaniei in ceea ce priveste taxa de prima inmatriculare. Cu siguranta, pozitia mea este de a reduce nivelul taxei. In niciun caz nu se va mai face niciun fel de discriminare intre masinile noi si masinile second-hand, ci pur si simplu se va lua in calcul efectiv tipul de emisii", a declarat Rovana Plumb. Din nefericire, pe langa faptul ca pare a nici nu sti exact titulatura taxei de care vorbeste (taxa pe poluare si nu taxa de prima inmatriculare), ministrul da dovada ca este slab informat. Asta pentru ca stabilirea unei taxe care sa aiba la baza strict emisiile poluante este imposibila in unele cazuri. Este vorba despre masinile mai vechi, ale caror emisii nu au fost trecute in documente si pentru care acestea nici nu pot fi stabilite cu exactitate in momentul inspectiei tehnice periodice. Acesta este, de altfel, si unul dintre motivele pentru care un asemenea sistem de taxare nu a fost aplicat pana acum.
De asemenea, Rovana Plumb ar avea motive serioase de a consulta un avocat inainte de a se decide sa promoveze masura anuntata. Potrivit avocatei Carmen Diaconu, de la casa de avocatura Olteanu si Asociatii, "nu trebuie sa uitam care este rolul si menirea unei taxe, in sensul ca taxa este datorata de un contribuabil pentru serviciul prestat in folosul lui de catre institutiile statului. Or, in acest caz, institutiile statului, fara a indeplini un act sau serviciu in folosul cetatenilor, percep o suma de bani cu titlu de taxa". Avocatul considera chiar ca "statul roman are obligatia ca, intr-un final, sa se alinieze dispozitiilor Comunitatii Europene si sa elimine definitiv aceasta taxa".
Integral in Capital.ro.