Bancherii apeleaza din ce in ce mai des la agentiile de recrutare de personal, si nu neaparat pentru a lucra in sistem, titreaza Adevarul. Concurenta dintre banci accentueaza si ea deficitul de specialisti. Un post intr-o banca insemna, pentru multi oameni, un loc de munca ideal. Economia s-a dezvoltat si oferta pentru angajatii bine pregatiti s-a marit, iar stralucirea unui post intr-o banca se pierde.
"Perioada in care bancarii stapaneau cumva piata fortei de munca pentru ca ofereau conditii pentru multi inimaginabil de bune e clar ca a trecut", apreciaza Rudolf Fedorovici, consultant al Advice Human Resources. Una dintre cauze este chiar competitia din sistemul bancar. "In ultimii doi ani pare sa nu mai fie de ajuns numarul celor care detin un nivel de experienta, pe o arie sau alta din activitatea bancara", observa Anneliese Anghel, Director Resurse Umane OTP Bank Romania.
La presiunea din interior se adauga dezvoltarea economiei per ansamblu si aparitia unor alte sectoare atractive, cum ar fi cel al industriei componentelor auto. "Noi nu mai suntem surprinsi acum de afluxul foarte mare de aplicatii care acum vin din sistemul bancar. Primim aproape zilnic CV-uri din acest domeniu. Cauta oportunitati mai bune, nu neaparat in sistem", apreciaza Fedorovici. Bancile nu mai au aceleasi resurse de a-i retine in competitie cu piata. "Toate aceste schimbari i-au facut pe recrutorii din banci pe de o parte sa creasca nivelul de motivare, pe de alta parte sa devina inventivi si creativi in recrutare", arata consultantul.
Mai exact, urmarirea si abordarea directa se fac acum si pentru pozitii care nu sunt de conducere. Aici, Fedorovici ii da ca exemplu pe specialisti in diferite instrumente bancare pe care bancile mici ii vaneaza de la bancile mai mari. "O organizatie in dezvoltare recurge si la tehnici care erau apanajul firmelor de consultanta, ca "head huntingul". Mai mult, pentru a-ti asigura o buna baza de selectie, este uneori necesar sa folosesti tehnica "vanatorii", abordarea directa, chiar si pentru pozitii mici, nonmanageriale", ne spune Anneliese Anghel.
"Specialistii sunt disputati de cel putin doua organizatii odata, asa ca, dincolo de oferta salariala si pozitie, angajatorii trebuie sa se ocupe din ce in ce mai mult de aspectele calitative, precum onestitate in informatii si relatii, deschidere, sustinere aratata angajatilor pentru a deveni un "employer of choice" (n.r.- companie preferata ca angajator) si pentru a reusi sa formeze cele mai bune echipe.
Tinerii reprezinta o solutie
Una dintre solutii este atragerea tinerilor absolventi pentru pozitiile "entry-level". Aceasta aduce mai multe beneficii bancilor. Pe langa oferta mai mare din care isi pot selecta personalul si salariul mai mic pe care il ofera, un alt aspect important este flexibilitatea tinerilor.
"Poti forma un candidat de la zero, asigurandu-te ca viitorul profesionist detine acele abilitati de care ai tu nevoie si le pune in valoare asa cum vrei, asa cum iti trebuie tie ca organizatie", apreciaza Fedorovici. Dar nu oricine poate aplica reteta. Solutia este posibila in cazul organizatiilor care au proceduri de lucru bine puse la punct.
Adevarul