Mai putin de 200.000 de romani si-au ales in mod asumat si explicit fondul de pensii private obligatorii in care se varsa lunar 3% din salariul lor brut. Asta inseamna ca aproape 85% din participantii la pilonul II inscrisi in sistem dupa aderarea initiala si-au lasat o buna parte din viitorul financiar la mana "loteriei”.
In trei ani, fondurile de pensii private obligatorii (pilonul II) au ajuns la active nete de peste 5,55 miliarde de lei (aproximativ 1,3 miliarde de euro), au realizat in mod constant randamente investitionale situate peste rata inflatiei si au ajuns printre cei mai importanti investitori la burse din Romania. Mai important, de rezultatele lor depinde in buna masura bunastarea la batranete a mai mult de 5 milioane dintre romanii activi astazi pe piata muncii. Cu toate acestea, fondurile nu reusesc sa starneasca interesul celor pentru care activitatea lor ar trebui sa conteze cel mai mult: propriii lor clienti, scrie Fin.ro
Liniste asurzitoare
La sfarsitul lui 2007 si in primele luni din 2008, ziarele si ecranele televizoarelor erau pline de reclame ale fondurilor de pensii private obligatorii, iar agentii de marketing "vanau” inclusiv pe strada semnaturile tinerilor salariati. Peste 3,8 milioane de romani au optat atunci pentru unul dintre fondurile de pensii aliniate la startul pilonului II si doar 332.000 au fost repartizati aleatoriu. Odata incheiata campania de aderare initiala, marketingul si publicitatea administratorilor de fonduri au amutit si a "murit” si interesul angajatilor pentru pensia privata obligatorie. Numai 187.678 de persoane s-au inscris la fonduri prin money mall investitii personale optiune explicita de la startul perioadei de aderare continua, 30 aprilie 2008, si pana in prezent, adica putin peste 16% din totalul celor intrati in sistem in perioada respectiva.
Integral in FIN.RO