Abilitatile de comunicare, limbile straine, dar si cunostintele de operare a calculatorului au devenit indispensabile intr-o Romanie in care call-center-urile au ajuns principalii angajatori.
Criza economica a schimbat radical portretul-robot al angajatorului mare din Romania. Daca inainte de subrezirea economiei el era fie din domeniul constructiilor, fie din cel financiar, activa in 90% din cazuri in Bucuresti si nu se uita neaparat la calificarea candidatului (cazurile directorilor de sucursale cu liceul la baza sunt notorii), acum el este de cele mai multe ori din domeniul tehnologiei inalte sau din cel al serviciilor conexe si cauta obligatoriu forta de munca supracalificata si cunoscatoare de limbi straine.
"Se angajeaza masiv in outsourcing. Vorbim despre servicii pentru companii mari, unele din strainatate. Call-centerul este o afacere care merge bine pe timp de criza. De asemenea se cauta specialisti in domeniul programarii si cel in al componentelor pentru calculatoare. Aici vorbim in primul rand despre companiile multinationale, cum ar fi HP sau Oracle", ne explica Ovidiu Vilceanu, directorul fimei de consultanta Sales Consulting. Acesta aminteste ca Bucurestiul deja nu mai este singura zona a tarii unde se fac angajari importante ofertele mutandu-se usor si catre zona Banatului si a Ardealului. Salariul unui programator, de exmplu, porneste din jurul valorii de 1.000 de euro si poate ajunge chiar pana la 5.000 de euro, in functie de cunostintele angajatului.
Telefonistul-vedeta cu accent european
Firmele de outsourcing, categorie in care se incadreaza si call-center-urile par sa infloreasca pe timp de criza. De ce ne explica tot Ovidiu Vilceanu. "Outsourcingul presupune in primul rand reducerea
costurilor pentru companiile care apeleaza la asa ceva. Ori pe timp de criza taierea costurilor este un lucru vital." Prin lumea angajatorilor circula deja o stire cu aer de legenda. Se pare ca mai multe firme de profil parasesc India (cea mai cunoscuta tara in acest sector) si vin in Romania pentru ca potentialilor clienti nu le place accentul specific Punjabi. Mai mult, companiile specializate si-au rezolvat o mare problema
anul acesta prin reducerea costurilor cu salarizarea ca urmare a venirii crizei. Un operator call-center care lucreaza 8 ore pe tura de zi ajunge la 350-400 de euro, in timp ce, daca lucreaza noaptea el poate castiga si 500-600, de euro pe luna.
Integral in Romania Libera