Principalele forme de contact dintre populatie si serviciile financiare raman cardul de salariu si asigurarile obligatorii.
Majoritatea romanilor au ramas straini de produsele si serviciile financiare in ciuda boom-ului din perioada 2005-2008. Potrivit unui studiu al Institutului pentru Economie Mondiala realizat pentru Banca Mondiala, singurele produse utilizate frecvent de mai mult de 10% din romani sunt cardurile de debit si politele de asigurare, ambele fiind accesate mai degraba obligatoriu decat de bunavoie.
Cardul de debit, cunoscut si utilizat de 18,5% din repsondentii, la intrebarile studiului, este accesat in mod obligatoriu, cel putin de catre toti angajatii la stat si de catre o parte a pensionarilor care, prin lege iau salariul pe card.
Asigurarile, pe de alta parte, fac parte din viata cotidiana a 15,6% dintre repondenti in contextual in care orice proprietar de automobil incheie, obligatoriu, o polita RCA. In rest, doar 9,6% din romani au luat un credit de nevoi personale si sub 8% au un depozit bancar.
Educatie precara. Rudele inlocuiesc banca
"Indicele capabilitatii de a face alegeri financiare", un parametru menit sa exprime gradul de educatie economica al participantilor la studiu, se situeaza in Romania la doar 36,35%, dintr-un maxim posibil de 100%. In aceeasi ordine de idei, studiul arata ca doar 35% din respondenti folosesc servicii financiare formale, aceasta pondere fiind asteptata sa se mentina sub 50%, cel putin pana in 2013. Pe de alta parte, ponderea celor care vor utiliza imprumuturi contractate de la alte persoane fizice, in general rude sau prieteni, este de asteptat sa creasca in urmatorii doi ani pana la 30%, de la doar 8,2% in prezent.
Integral in Romania Libera
http://www.banknews.ro/stire/40326_doua_treimi_din_romani_nu_stiu_ce_inseamna_un_credit.html