In niciun caz masurile de austeritate asumate de guvern nu vor fi in vigoare doar pana la sfarsitul anului 2010. Autoritatile au ales reducerea puternica a cheltuielilor in dauna unui mix de reducere cheltuieli + cresteri de venituri la buget. Am aici cateva argumente pentru care cred ca nu se va reveni niciodata asupra masurii de taiere a pensiilor si salariilor. Ele vor reveni la nivelul de acum cand economia romaneasca va avea bani. Deci peste cativa ani buni.
1. Adoptarea euro in calendarul stabilit presupune tinte ambitioase privind deficitul bugetar. Conform acordului cu FMI si CE, Romania isi propune reducerea deficitului bugetar de la 6,8% din PIB in 2010 la 4,4% din PIB in anul 2011, 3,0% din PIB in anul 2012, si 2,5% din PIB pentru anul 2013. Cu ce masuri? Reducerea cheltuielilor bugetare de la 38,4% din PIB in 2010 la 35% in 2013, si cresterea veniturilor bugetare de la 31,6% din PIB estimat in 2010 la 32,5% din PIB in 2013. Deci guvernul a optat clar pentru masuri de austeritate bazate preponderent pe reducerea de cheltuieli si nu pe cresterea de venituri.
2. Romania nu mai are bani iar economia nu mai stie sa faca bani. Sau mai bine spus, mediul de afaceri nu este ajutat. Numai pana la sfarsitul anului 2010 vom tremura pana trecem de varfurile de plata ale serviciului datoriei de 3,2 miliarde euro in trim 3 si 2,4 mld euro in trim 4. Ce sa mai spunem de anii ce vor urma cand vin la scadenta datorii si dobanzi de platit din ce in ce mai mari.
3. Economia Romaniei se va afla in decalaj expansionist cel putin pana in 2013. Conform Programului de Convergenta trimis la Uniunea Europeana, vom avea un output gap recesionist (cresterea PIB real efectiv mai mica decat cresterea PIB potential) de 3,06% in 2010, 2,27% in 2011 si 0,55% in 2012.
4. Estimarile privind iesirea din recesiune a Romaniei sunt din ce in ce mai nefavorabile. Un scenariu credibil poate fi considerat cel bazat pe crestere economica 0 sau usor pozitiva in 2011, plus 1,5% in 2012 si 2,8% in 2013. Deci nu avem perspective foarte bune de crestere.
5. Revenirea lenta a economiilor din Zona Euro si, implicit, un efect mai redus de antrenare a cererii de produse romanesti pe pietele externe. Deci, este incert sa ne bazam pe revigorarea cererii externe pentru a stimula cresterea economica.
6. Dezacordul BNR privind cresterea impozitelor si taxelor, pentru a-si atinge tinta de inflatie - un alt criteriu de convergenta la zona euro - va limita marja de manevra a Guvernului aproape exclusiv la reducerea puternica a cheltuielilor bugetare.
Integral in Standard.ro