Stresul la job este o problema care ii afecteaza in egala masura pe angajati si pe angajatori. Pentru a preveni diferite probleme de sanatate sau scaderea gradului de productivitate, salariatii ar trebui sa isi amenajeze birourile cu obiecte personale, sa nu manance in fata computerului si sa faca pauze la intervale de pana la doua ore, in cazul in care lucreaza in pozitie statica.
Munca la birou timp de opt ore, cu o pauza si intr-un ambient lipsit de armonie, afecteaza modul de lucru al angajatului. Acest dezechilibru poate fi atenuat printr-o atmosfera relaxanta in birou si printr-un program cu pauze pentru odihna. "Relaxarea, daca este tradusa prin capacitatea de a lucra si a lua decizii in conditii optime, cu responsabilitate si autoritate, fara teama de a gresi, este extrem de benefica si poate aduce un randament cu peste 30% mai mare fata de deciziile luate intr-un mediu de lucru in care se exercita presiune din toate partile", explica Sorin Paun, partner Ascendis.
Pe langa asta, Eduard Ezeanu, managing partner Social Arts, sfatuieste angajatii sa ia decizii intelepte cand accepta un job, sa isi seteze clar limi-tele in fata sefilor, astfel incat sa nu ajunga sa munceasca de dimineata pana seara.
Ezeanu crede ca relaxarea este o stare naturala, care trebuie alternata sau combinata cu starea de focalizare pe sarcini, pentru ca angajatul sa fie mai performant.
Spatiu de lucru comod
Pentru a crea un ambient cat mai placut pentru angajati, ar trebui respectate cateva caracteristici ale spatiului de lucru. "Biroul sa fie cat mai aerisit, spatiile cat mai largi, fara prea mult mobilier, iar incaperea sa fie cat mai luminoasa, pe cat posibil sa se utilizeze sursele de lumina naturala, care sa cada pe birou din partea dreapta", recomanda Cristina Toma, career coach la Wellness Area. Pe langa acestea, mobilierul utilizat ar trebui sa fie cu cat mai putine colturi, cu margini rotunjite, care pot contribui la crearea unei atmosfere de buna intelegere si cooperare, iar pozitionarea optima a unei persoane este cu fata spre usa, in asa fel incat accesul cuiva in birou sa nu necesite miscari bruste sau intreruperea activitatii deseori.
Verificarea foarte des a e-mail-ului reprezinta de cele mai multe ori un factor negativ pentru sarcinile de lucru. "E-mail-ul ar trebui verificat doar de doua ori pe zi, iar discutiile pe chat, daca au loc in paralel cu activitatea de la serviciu, distrag si defocalizeaza angajatul de la acti-vitatile sale si il fac mai putin eficient", sustine Ezeanu.
Nu se sta picior peste picior
Repausul are un rol bine determinat in cadrul oricarui program de lucru, fapt ce nu ar trebui evitat, pentru ca in aceasta perioada angajatul se reface atat fizic, cat si psihic. "In timpul pauzei, fiecare ar trebui sa se ridice de pe scaun, sa se uite pe geam, sa asculte o melodie care il incanta, uitandu-se pe fereastra sau stand cu ochii inchisi", spune Sandra Ghitescu, ambasador al programului "Life after Work".
Momentul de repaus este recomandat si pentru usoare exercitii fizice. Simona Negrila, tera-peut World Class Health Academy, indica pentru momentele in care un angajat sta pana la doua ore in aceeasi pozitie la birou sa ia pauze de cate cinci minute pentru a pune sangele in miscare, pentru a oxigena creierul si pentru a detensiona muschii.
Cristina Toma considera ca se pot face cateva miscari usoare ale capului dreapta-stanga, ridicari ale umerilor si reveniri in pozitia normala, care pot contribui substantial la restabilirea tonusului unei persoane care are o activitate sta-tica. Mai mult, pentru o circulatie sanguina optima este de preferat ca picioarele sa nu fie tinute unul peste altul, ci intinse, evitandu-se umflarea acestora sau crearea de varice.
Integral in Romania Libera