Automarket a discutat la Geneva cu unul dintre oamenii-cheie ai dezvoltarii modelelor electrice Opel.
Automarket: Ati facut o mutare interesanta in 2008, cand ati lasat segmentul modelelor de oras, de care va ocupati anterior, si ati devenit manager de marketing al produselor electrice Opel. Ce inseamna cu adevarat electric pentru Opel?
Andreas Lassota: Am introdus un nou tip de tehnologie in gama. Dar pentru a discuta despre aceasta schimbare de optica trebuie sa ne intoarcem ceva mai inapoi, in 1996, cand GM a lansat primul sau model electric, EV1, si l-a construit pana in 2004 in 1000 de unitati. EV1 a fost mai mult decat un program demo, deoarece 1000 de unitati inseamna deja o productie mare pentru un astfel de model in acea perioada. EV1 era capabil sa parcurga 140 de kilometri cu o singura incarcare a bateriilor, o valoare foarte buna pentru acei ani.
Automarket: Intr-adevar, o autonomie de 140 de kilometri este una ridicata chiar si pentru anii 2000. Si totusi, care sunt adevaratele nevoi ale clientilor masinilor electrice?
Andreas Lassota: Plecand de la rezultatele pe care le-am avut, am inceput sa investigam nevoile posibililor clienti europeni si am descoperit ca nu mai putin de 80% dintre acestia parcurg nu mai mult de 50 de kilometri pe zi. Indiferent de masina pe care o conduc. Altfel spus, am putea sa multumim cu o autonomie de 60 de kilometri aceste 80 de procente. Si totusi, uneori ai nevoie de o autonomie mai mare si nu vrei sa te opresti din condus la fiecare 60 de kilometri. Pana la urma, sofatul inseamna libertate, mobilitatea inseamna ca poti sa mergi oriunde vrei sa mergi. Am decis astfel sa construim o masina care functioneaza 60 de kilometri exclusiv pe baza energiei stocate in baterie, dar am introdus in ecuatie si un generator de energie care incarca bateria in continuare. Iar tu, ca sofer, nu simti ca acel generator porneste. Conduci in acelasi mod electric in continuare, energia generatorului incarcand bateria. Acest sistem se regaseste sub capota noului Opel Ampera.
Automarket: Pe langa aceasta noutate absoluta prezenta pe Ampera, care e diferenta esentiala dintre o masina electrica si una normala, pe benzina sau motorina?
Andreas Lassota: Fizica e foarte importanta aici, deoarece daca faci o comparatie intre curba de cuplu a motoarelor pe benzina sau motorina si cea a motoarelor electrice, vei vedea ca aceasta urca incet in cazul primelor si ajung la un punct de varf, in timp ce motoarele electrice au cuplul inca de la o rotatie pe minut. Doar apesi acceleratia si zboara efectiv. Cuplul ramane stabil si coboara abia ulterior. Practic ai cuplu maxim inca de la start, acesta fiind elementul care face ca sofatul unei masini electrice sa fie foarte distractiv.
Automarket: Vreti sa ne spuneti ca masinile electrice vor fi primele autoturisme care vor atrage cu adevarat clientii dornici de senzatii tari la volan?
Andreas Lassota: Intr-un fel da. In modelele ecologice ai de obicei consum redus, ai elemente care sa te faca sa te simti bine, insa nu ai acea parte de distractie, de dinamism specific unui model ceva mai sportiv. Modelele electrice sunt complet diferite de cele hibride si mi-as dori ca toti sa incerce unul inainte sa vorbeasca despre asa-numita "lipsa de pasiune" de la bordul acestor masini.
Integral in Automarket.ro
http://www.banknews.ro/stire/37378_andreas_lassota_opel_masinile_electrice_vor_oferi_cu_adevarat_placerea_condusului.html