Cu cat expunerea la produse de lux este mai mare, cu atat simtul moralitatii este mai scazut, arata studiul "The Devil Wears Prada. Effects of Exposure to Luxury Goods on Cognition and Decision Making" efectuat de o echipa de cercetatori de la Harvard Business School si preluat de Reuters.
Profesorul Roy Y. J. Chua, impreuna cu asistentul sau, Xi Zou, au examinat printr-o serie de experimente consecintele psihologice avute de produsele de lux asupra comportamentului si discernamantului oamenilor.
Cei doi au folosit doua grupe de voluntari. Prima grupa a trebuit sa urmareasca imagini cu produse de lux, iar celei de-a doua grupe i-au fost prezentate poze cu bunuri obisnuite. Dupa aceasta sedinta, voluntarii au fost pusi sa-si imagineze cum ar reactiona in diverse scenarii, din postura de directori executivi ai unei companii.
Voluntarii din prima grupa au fost sensibil mai inclinati spre decizii cu impact negativ asupra celorlalti, precum acceptarea promovarii unei masini extrem de poluante, a unui joc video care incurajeaza violenta sau a unui software cu probleme de securitate.
"Studiul sugereaza ca atunci cand sunt tentati cu bunuri de lux, oamenii tind sa ia decizii egoiste care pot afecta negativ foarte multi oameni. Moralitatea lor este vizibil alterata", spun cercetatorii.
Concluziile vin in contextul in care practica bonusurilor si a beneficiilor consistente acordate de marile companii directorilor sau managerilor superiori, este puternic atacata de reglementatorii pietelor financiare, fiind vazuta de opinia publica drept o cauza a recentei crize.
George Trifu
http://www.banknews.ro/stire/36410_studiu_produsele_de_lux_altereaza_moralitatea_oamenilor.html