In ultimele doua saptamani am primit de la bancile al caror client sunt notificari despre intrarea in vigoare a unei ordonante de urgenta care obliga sistemul bancar sa-si adapteze contractele la norme europene. Un beneficiu al ordonantei ar fi o relatie mai transparenta intre banca si clienti, cum ar fi, de pilda, trimiterea lunara a unui extras de cont gratuit. O data cu normele apar si alte modificari; cum au comunicat bancile cu clientii in aceasta perioada pe acest subiect? Ca de obicei, in obositoarea "pasareasca juridico-bancara".
Notificarea despre modificarea contractelor. O prima notificare am primit-o pe mail undeva in luna noiembrie. Banca X ma informa despre intrarea in vigoare a noii ordonante si despre faptul ca, potrivit noilor norme, voi avea parte de mai multa transparenta. Ma invita sa trec pe la banca sa semnez noile documente pana pe 15 decembrie (miercuri). In mesajul electronic am primit un link spre sectiunea din site-ul oficial, unde puteam citi noile contracte. La Banca X am avut la dispozitie cam 3 saptamani din momentul primirii e-mail-ului pana alaltaieri. Bancile Y si Z au preferat notificarea scrisa prin posta: una sosita recomandat, cealalta direct in cutia postala. De la Banca Y am primit recomandata cu aproape o saptamana inainte de 15 decembrie. De la Banca Z recomandarea a ajuns in cutia postala pe 14 decembrie, deci cu o zi inaintea termenului-limita.
Sa vedem cat era de citit. La doua dintre banci folosesc doua produse atasate contului curent. La cealalta, doar contul fara nimic altceva. Am avut de citit in total 7 documente cu 10 pana la 16 pagini fiecare, in functie de banca si de produs. In nici una dintre notificari banca nu s-a ostenit sa imi indrepte atentia macar catre sectiunile cu modificarile cele mai relevante pentru mine in calitate de client. Concluzia: articole dupa articole, limbaj mult prea specializat pentru un om nefamiliarizat cu jargonul juridic, pagini intregi pe care si un jurist ar trebui sa le studieze ore bune ca sa se lamureasca. Asta, daca sunt acasa, in fata calculatorului. Daca mergeam direct la banca, as fi avut nevoie de acces la o sala de lectura sau ar fi trebuit sa iau documentele cu mine si sa revin intr-o alta zi. Trei banci ar fi insemnat trei drumuri, poate in trei zile diferite. Caz in care tentatia e spre calea de mijloc: semnezi ca primarul si ai terminat cu toate intr-o jumatate de zi.
Ce am inteles din "pasareasca"? Va spun cu onestitate, mai nimic. Printre altele, stiu ca voi avea dreptul la un extras de cont si ca pot alege daca il vreau acasa pe hartie sau in varianta electronica pe e-mail ori in aplicatia de internet banking. In paranteza fie spus, Banca Y mi-a sugerat ca, daca sunt responsabil fata de copacii planetei, pot alege formatul electronic. Am mai sesizat unele modificari, dar la un moment dat mi-am pierdut rabdarea si am citit in fuga, pe diagonala. Mi-am dat seama ca pentru a vedea clar ce s-a modificat ar fi trebuit sa iau vechile contracte si sa compar cu un marker in mana ce s-a schimbat in cele noi fata de cele de dinainte. Sincer, nu am avut timp. Numarul de pagini s-ar fi dublat!
Integral in Romania Libera