Romanii manifesta un optimism nemotivat fata de criza economica, pentru ca nu s-au mai confruntat cu o recesiune similara celei actuale, de aceea reactia acestora in privinta consumului este dificil de prevazut, potrivit directorului executiv al Grupului de Economie Aplicata (GEA), Liviu Voinea.
"Dupa noua ani de crestere economica, niciun consumator nu stie cum se va comporta in conditii de criza, pentru ca nu are termeni de comparatie. Romania a mai trecut prin doua recesiuni, in anii '90-'92, respectiv '96-'97, dar atunci consumul era mic si nu s-a resimtit. De aceea, este extrem de greu de prevazut cum va reactiona consumatorul", a declarat Voinea, ieri, la seminarul "Romania 2009 Retail Forum". El a adaugat ca prima jumatate a anului viitor va fi mai dificila, in conditiile in care romanii nu vor mai putea folosi rezervele din 2008 pentru a putea trece de criza.
"Prima jumatate din 2010 va fi mai grea. In Romania suntem invadati de un val de optimism nemotivat si ne pierdem pesimismul normal fata de criza. Anul 2008 a fost unul foarte bun, iar in 2009 a existat fie un efect inertial, o negare a crizei, fie o compensare a acesteia prin rezultatele din 2008, care nu vor mai exista anul viitor. Romanii se vor orienta catre preturi mai mici pentru ca au fost consumate resursele din 2008", a spus Voinea.
Potrivit reprezentantului GEA, o revigorare a pietei nu se va face brusc, ci va exista un avans redus, in schimb va creste somajul, ceea ce va duce la scaderea consumului. Directorul executiv al Selgros Romania, Alexandru Vlad, prezent la conferinta, estimeaza ca 2010 va fi un an dificil pentru companiile de retail, cea mai mare scadere a vanzarilor urmand sa o aiba produsele alimentare.
E vremea discountului
"2010 va fi favorabil retelelor de magazine de tip hard discount, singurul format in care se anunta investitii pentru perioada urmatoare", a spus Alexandru Vlad. El a adaugat ca produsele acestor tipuri de magazine au preturi scazute si sunt, relativ, bune. "Odata cu intrarea masiva a acestui tip de magazin pe piata, corelata cu o scadere a preturilor la terenuri in unele zone, peisajul retailerului roman se va schimba total. 2010 va fi cu siguranta primul an in care hard discountul va avea un cuvant de spus", a afirmat Vlad.
Totodata, reprezentantii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) considera ca si retelele online vor avea de castigat. "Ponderea cifrei de afaceri obtinute din magazinele online a inceput sa fie din ce in ce mai mare", a spus Adrian Manolache, secretar general al AMRCR.
Curentul
http://www.banknews.ro/stire/34990_romanii,_exagerat_de_optimisti_in_privinta_crizei.html