Romanii au dedicat mai putin timp liber calatoriilor, au vizitat mai rar salile muzeelor si teatrelor, au citit mai putin si au cumparat mai putina muzica in 2009 fata de anul trecut, unul dintre factori fiind si criza economica globala, potrivit Barometrului de consum cultural pe 2009.
Totodata, in 2009, an de criza economica, romanii au fost mai putin dispusi sa cheltuiasca bani pentru activitati culturale, 44% dintre respondenti declarand ca nu au cheltuit deloc pe produse si activitati culturale, iar 17% reducandu-si bugetul dedicat consumului cultural.
Cel mai puternic au scazut in 2009 petrecerea timpului liber in calatorii, activitatile de ingrijire corporala si vizitarea muzeelor. Reducerea deplasarilor turistice a dus si la scaderea cu 20% fata de anul trecut a afluxului de vizitatori din muzee la nivelul intregii tari, inregistrand cea mai mica valoare din ultimii cinci ani.
Numarul spectatorilor de film a scazut cu 17% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in vreme ce frecventa de vizitare a institutiilor teatrale a scazut cu 15% in 2009 fata de anul anterior. In ceea ce priveste lectura, consumul de carti a scazut cu 9% in 2009 fata de anul 2008.
Impactul crizei a fost masurat comparand consumul cultural din prima jumatate a anului 2008 cu aceeasi perioada a anului in curs, rezultatele acestuia aratand reducerea consumului, ca urmare a intentiei accentuate de economisire, in paralel cu cresterea interesului pentru activitati de recreere cu caracter gratuit oferite de municipalitati.
Sondajul a fost efectuat pe 1100 de subiecti din intreaga tara, cu varste de peste 15 ani, cu un supliment de 500 de cazuri din Bucuresti, oras cu o dinamica aparte din punct de vedere al consumului cultural, fata de restul tarii.
Studiul a fost intreprins de Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii.
Printre alte proiecte in derulare, Centrul de Studii si Cercetari in Domeniul Culturii are in vedere si finalizarea unui studiu al efectelor crizei asupra culturii, efectuat atat pe institutiile publice, cat si pe firmele private care lucreaza in domeniul culturii. Rezultatele sale vor fi facute publice pana la jumatea lunii decembrie.
Centrul, infiintat in 2005, este o institutie aflata in subordinea Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, cu rol de monitorizare si evaluare a politicilor publice din domeniul culturii, prin analize si date pentru publicul larg.
NewsIn
http://www.banknews.ro/stire/34194_romanii_au_cheltuit_mai_putin_pe_cultura_in_2009.html