Recesiunea economica a destabilizat anumite domenii de activitate, in timp ce alte industrii au ramas mai putin afectate. Cine sunt angajatii care pot trece cel mai usor dintr-o barca in alta si ce trebuie sa stie acestia ne lamuresc specialistii in resurse umane.
"Angajatii din PR si marketing pot migra catre un post in costumer services, unde, in momentul de fata, inca se mai fac angajari. O alta categorie de angajati care au sanse sa se reorienteze este personalul administrativ, acestia pot ocupa functii in costumer services sau secretariat. In prezent, inginerii care au ramas fara job au oportunitati pentru posturi de ingineri ofertare in proiecte din fonduri UE", spune Ioana Moholea, project manager in cadrul firmei de consultanta in resurse umane Perspective Group.
Aceasta este de parere ca se pot reorienta rapid cei care au o baza de abilitati si cunostinte usor transferabile.
De asemenea, angajatii care sunt deschisi, flexibili si dornici sa invete au sanse reale de a-si gasi un job intr-un domeniu apropiat. In opinia managerului Perspective Group, cel mai greu adaptabili sunt angajatii cu trei-sase ani de experienta care au un grad inalt de specializare.
Angajatii care se pot adapta cel mai usor sunt cei din pozitii entry level, dar si multi dintre manageri. "Multi dintre tineri termina studiile cu o anumita specializare si se angajeaza in domenii cu specializari diferite. De regula, pot fi usor remodelati angajatii din pozitii entry level care nu au acumulat multa experienta. Managerii pot schimba si ei domeniul, cu conditia sa fie foarte buni si sa cunoasca piata catre care se vor indrepta", explica Moholea.
Specialistii in vanzari, cei mai flexibili
Reintegrarea angajatilor pe piata muncii intr-un alt domeniu de activitate este, de regula, un proces de durata, care poate dura pana la cateva luni, in functie de experienta, flexibilitatea de care dau dovada, limbile straine cunoscute, personalitatea si studiile pe care le au acestia, spun specialistii in recrutare.
Cele mai mari sanse le au specialistii in vanzari, care sunt si printre cei mai cautati in momentul de fata.
"Aparent oamenii din vanzari sunt cei care se pot reorienta cel mai repede catre un alt sector, dar nu este deloc asa. Nu oricine poate sa vanda orice, faptul ca ai avut rezultate bune ca reprezentant de vanzari in imobiliare sau industria auto, nu inseamna ca vei performa la fel in industria bunurilor de larg consum", opineaza Mircea Matei, sales manager Panfoods Romania.
Potrivit acestuia, firmele se confrunta in continuare cu dificultati in a gasi oameni de vanzari cu experienta, in ciuda faptului ca, in ultima perioada, putem vorbi despre un execedent de personal in acest domeniu.
"Daca vorbim de migratie in vanzari, cei mai curtati sunt angajatii din FMCG. Firmele care vor sa angajeze un reprezentant de vanzari si trebuie sa se orienteze catre unul dintr-un alt domeniu aleg de regula un om cu experienta in FMCG", adauga Matei.
Inginerii devin reprezentanti de vanzari
Florin Ochiana, HR operations manager in cadrul firmei Lugera&Makler, spune ca inginerii devin in aceasta perioada reprezentanti de vanzari, angajatii din publicitate se pot indrepta catre media-jurnalism, iar operatorii de linie pot lucra, practic, in orice domeniu.
"Am angajat de curand un inginer pe o pozitie de reprezentant de vanzari pentru centrale termice. Una dintre cerinte pentru ocuparea acestui post era ca viitorul angajat sa fi lucrat anterior ca inginer de intretinere a unor astfel de aparate", subliniaza Ochiana.
Madalina Balan, managing partner al firmei de consultanta in resurse umane Hart Human, spune ca a intalnit si cazuri in care care angajatii au trecut din HR in marketing sau din vanzari pe zona constructii in zona de FMCG.
Medicii sunt o alta categorie profesionala care se reorienteaza relativ usor in ultima perioada catre joburi de reprezentanti medicali, cei mai multi merg in domeniul farma unde promoveaza produse farmaceutice si parafarmaceutice.
Potrivit unui studiu realizat de site-ul de recrutare eJobs, mai putin de 50% dintre angajati activeaza intr-un alt domeniu decat cel pentru care s-au pregatit.
Business Standard
http://www.banknews.ro/stire/32671_cine_isi_schimba_domeniul_de_activitate_in_criza.html