Matthieu Coppet, analist UBS, intrevede o raza de speranta in piata tulbure a companiilor media, fiind de parere ca urmeaza iesirea din cea mai adanca recesiune din istoria publicitatii. Astfel, acesta arata in cadrul unui material publicat in New York Times ca toate semnalele indica spre "o revenire robusta a cheltuielilor in advertising, incepand cu anul viitor".
Cu toate acestea, entuziasmul analistului UBS este departe de opinia universala. Gerhard Zeiler, directorul executiv al RTL Group, cel mai mare grup de televiziune din Europa, este asadar de alta parere decat Coppet in ceea ce priveste situatia din industria mentionata: "Vremurile bune nu se vor intoarce in curand". Mai mult, Executivul RTL a declarat in acest sens ca "pur si simplu nu cred ca vom vedea o revenire rapida a veniturilor din publicitate", precum si faptul ca o revenire a industriei" nu se va produce atat de rapid si usor pe cat se crede".
Ceea ce a fost mai rau a trecut
Astfel, dupa cum arata aceste opinii divergente, perspectiva celor 500 miliarde de dolari din publicitatea la nivel global este "neobisnuit de intunecata", mai ales in conditiile in care in prima jumatate a anului 2009 s-a inregistrat o scadere a sumelor din advertising cu 2 cifre, in mai multe tari dezvoltate din acest punct de vedere. Totodata, multi dintre executivii companiilor de publicitate si analisti par sa cada de acord asupra faptului ca ceea ce a fost mai rau a trecut, dar ramane insa discutia referitoare la puterea, momentul si modul in care se va produce revenirea in piata.
"Nu este un salt mare, dar exista unele semne interesante", subliniaza Maurice Levy, CEO Publicis Groupe, una dintre cele mai mari companii din publicitate.
In acest context, se pare ca unul dintre motivele pentru care "precautia" este cuvantul de ordine din advertising este acela ca jucatorii din piata asteapta incredintarea bugetelor; de aceea, executivii si proprietarii din media se plang ca au prea putina vizibilitate imediata asupra perspectivelor financiare.
Aceasta situatie nu face decat sa complice gandirea celor din conducerea companiilor de media, intrucat ei continua "lupta" cu intrebarea referitoare la introducerea unei plati in schimbul accesului la continut sau pastrarea formei traditionale prin care sa se bazeze pe publicitate. In acest, sens mai multi analisti considera ca media traditionala nu va recastiga niciodata pierderile din perioada crizei.
"Daca industria publicitatii continua sa nu plateasca fiecare factura in parte, atunci consumatorul - direct sau indirect - va trebui sa se impuna", a declarat Zeiler. Editorii de ziare pun si ei in discutie ridicarea unor asa numite "ziduri de plata" pentru site-urile pe care le detin.
Soarta diferita a companiilor de media, pe de-o parte a celor care sunt majoritar dependente de publicitate si pe de alta, a celor care se bazeaza in principal pe vanzarile publicatiilor, este reflectata de rapoartele veniturilor publicate saptamana aceasta a colosilor media din Europa, Bertelsmann si Vivendi. Trebuie mentionat, in acest caz, ca Bertelsmann, detinatorul majoritar al RTL, a raportat o scadere de 30 de procente a profitului de operare si o cadere cu 6,5% a veniturilor totale pentru prima jumatate a 2009, in principal datorita declinului publicitatii. In acelasi timp, Vivendi, care este mai putin dependenta de publicitate, a inregistrat o majorare de 1 procent pentru profitul de operare si o crestere cu 17% a veniturilor totale.
Integral in Curierul National
http://www.banknews.ro/stire/31928_ny_times_situatia_globala_din_media__advertising_este_intunecata_si_confuza.html