In aceasta perioada, institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special sunt in plina campanie de actualizare/completare a datelor detinute despre clientii lor, persoanelor fizice si juridice, se arata intr-un comunicat de presa comun BNR-ARB.
"Operatiunea se desfasoara pentru a asigura respectarea dispozitiilor Legii nr.656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului", se precizeaza in comunicat.
Astfel, potrivit Regulamentului (publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 527/14.07.2008, http://www.bnr.ro/apage.aspx?pid=404&actId=312473) toate institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special trebuie sa obtina de la clientii lor in cel mai scurt timp , cel putin urmatoarele informatii:
pentru persoane fizice:
- numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul;
- data si locul nasterii;
- codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar;
- domiciliul si, daca este cazul, resedinta;
- numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
- nationalitatea;
- ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
- functia publica importanta detinuta, daca este cazul (conform definitiei din Legea 656/2002);
- numele beneficiarului real.
pentru persoanele juridice sau fara personalitate juridica:
- denumirea;
- forma juridica;
- sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare;
- numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
- tipul si natura activitatii desfasurate;
- identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii;
- numele beneficiarului real sau, in situatia prevazuta la art. 22 alin. (2) lit. b) pct. 2 din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real;
- identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si informatii pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest sens.
"Regulamentul BNR nr.9/2008 stabileste standardele minime pentru elaborarea de catre institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special a propriilor norme de cunoastere a clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului. In acest context, solicitarea de informatii de catre fiecare entitate in parte poate avea o arie mai larga de cuprindere decat minimul prevazut de regulament", se arata comunicatul BNR-ARB.
Indiferent de produsul sau serviciul bancar pe care il utilizeaza sau solicita, clientii institutiilor mentionate anterior trebuie sa furnizeze informatiile in cauza pentru a se asigura ca efectuarea tranzactiilor solicitate nu va fi intarziata pana la actualizarea informatiilor despre client.
Redactia BankNews.ro
http://www.banknews.ro/stire/31823_ce_informatii_trebuie_sa_obtina_bancile_si_ifn-urile_de_la_clientii_lor.html