Mult mai repede decat se asteptau analistii pietei auto globale, clasamentul marilor producatori de autovehicule a devenit extrem de instabil si este pe cale sa isi schimbe complet aspectul. Dupa primele sase luni ale anului si inainte ca efectele crizei sa fie inlaturate, Volkswagen se apropie vertiginos de locul 1, in timp ce nume grele, precum Ford, au fost depasite de coreenii de la Hyundai-Kia.
Nu cu mult timp in urma, analizele privind evolutia ierarhiei vanzarilor de autovehicule (total autoturisme de pasageri, comerciale si autocamioane) vorbeau deja despre o posibila rasturnare de situatii, compania care era in mijlocul calculelor fiind Volkswagen AG. Anul acesta, Martin Winterkorn anuntase ca target pentru urmatorii ani plasarea pe primul loc mondial, insa criza economica si modul in care unii s-au adaptat noilor conditii de piata au accelerat acest proces.
Daca in anii anteriori diferenta dintre VW si GM sau Toyota era de peste doua milioane de vehicule la nivelul unui an, respectiv de aproximativ 1,5 milioane pe semestru, iata ca cifrele din 2009, publicate de Automotive News, scot la iveala o reducere a diferentei. Astfel, grupul german a vandut cu doar 400.000 de autovehicule mai putin decat cele doua, iar tendinta este una extrem de favorabila nemtilor. In plus, Toyota a anuntat recent o renuntare la tinta de 15% din piata, pe care si-o propusese initial, in timp ce GM, care deocamdata contorizeaza si marcile falimentare sau aflate in vanzare, va avea cu certitudine o valoare cu mult mai mica la finele anului. In situatia in care GM va renunta si la operatiunile marcii Opel, negocierile de vanzare fiind in plina desfasurare, GM ar putea fi depasita si de grupul coreean Hyundai-Kia. Acesta din urma are o tendinta similara VW, cu scaderi mult mai mici decat media pietei, astfel incat va beneficia de o crestere a cotei de piata in acest an. Nu in ultimul rand, Volkswagen va adauga in portofoliul sau si brandul Porsche, care ar putea ridica volumul vanzarilor grupului cu aproape 100.000 de unitati.
Diferente majore in criza
Din cifrele publicate putem deduce lesne ca motivul principal al acestor schimbari de pozitii in clasament este rezistenta in fata crizei pentru fiecare dintre companii in parte. Evolutia relativa pe care au avut-o acestea arata ca scaderile (toata lumea a mers pe minus in 2009) au fost destul de mari pentru unii, in timp ce altii au beneficiat din plin de criza. Toyota pare a fi pierdut masiv clienti, de vreme ce a inregistrat cea de-a doua mare pierdere din Top 10, respectiv 26%, doar Ford fiind mai afectata de criza (-30%). GM a pierdut, la randul sau, aproape 22% dintre clienti, alte doua companii japoneze, Nissan si Honda, inregistrand minusuri de peste 20%. La polul opus se afla Volkswagen AG, care a scazut, surprinzator, cu doar 5% fata de primul semestru al anului trecut, performante notabile facand Suzuki (-10%) si Hyundai-Kia. Trebuie amintit insa si faptul ca Alianta Renault - Nissan isi raporteaza separat vanzarile, in caz contrar rezultatele cumulate propulsand aceste doua firme pe locul patru. Dintre toate companiile din Top 10, doar francezii de la Renault si PSA Peugeot Citroën nu vand autovehicule pe piata SUA, cea mai afectata de criza economica si cu cele mai mari scaderi de volume vandute.
Financiarul
http://www.banknews.ro/stire/31184_top_10_vanzari_globale_in_industria_auto_in_anul_2009.html