Companiile renunta la acordarea de indemnizatii in bani pentru masa angajatilor sau pentru vacantele acestora, preferand sa ofere tichete de masa, tichete cadou sau de vacanta, care sunt deductibile si mentin puterea de cumparare a oamenilor. Aceasta varianta le reduce cheltuielile cu beneficiile respective cu peste 60%, potrivit companiilor de consultanta in resurse umane.
"Exista o tendinta pe piata la nivelul companiilor - de a reduce cat mai mult cheltuielile si de a gasi solutii mai ieftine pentru a oferi, totusi, anumite beneficii angajatilor. Astfel, firmele acorda tichete cadou in locul primelor de Paste si de Craciun si tichete de vacanta in locul primelor pentru concediu, acestea nefiind impozitate", spune Alina Popescu, reward info serv manager pentru compania de consultanta Hay Group.
Cele mai multe firme ofereau deja tichete de masa angajatilor inainte de inceperea crizei economice, acesta fiind un beneficiu foarte raspandit pe piata, mentioneaza Alina Popescu. Totusi, au existat si companii care au inlocuit indemnizatiile in bani cu tichete de masa, pentru a-si reduce cheltuielile.
"Am incercat sa nu modificam pachetul de beneficii sau bonusurile, dar, pe de alta parte, am fost fortati sa reducem costurile. Astfel incat, daca inainte ofeream o suma de bani in loc de bonuri de masa, acum, in urma situatiei economice dificile, am trecut la bonuri de masa pentru ca beneficiem de deductibilitatea acestor costuri", explica Ioana Mironescu, manager HR pentru filiala locala a companiei de tehnologie 3M. Aceasta strategie mentine, intr-o oarecare masura, puterea de cumparare a angajatilor, esentiala pentru intretinerea consumului si iesirea treptata din criza, sunt de parere oamenii de afaceri.
"Consider ca statul nu se poate substitui zonei private si, pentru a putea relansa consumul, in contextul crizei, ar trebui ca oamenilor sa li se lase banul in buzunar", considera Dan Sucu, proprietarul Mobexpert.
Accor Services Romania, filiala locala a celei mai mari companii din domeniul tichetelor de servicii, mentioneaza ca, in ultimul timp, s-a inregistrat o crestere a numarului IMM-urilor care acorda angajatilor astfel de tichete.
"Observam o crestere a interesului fata de tichete din partea companiilor mici. Din ce in ce mai multe IMM-uri realizeaza ca tichetele de masa reprezinta o modalitate de a reduce costurile cu salariile, pastrandu-se, in acelasi timp, puterea e cumparare a salariatilor", spune Iulian Alexe, director marketing, Accor Services Romania. In prezent, un tichet de masa are valoarea de 8,48 de lei pentru fiecare zi lucratoare. Valoarea maxima deductibila pentru tichetele cadou este de 150 de lei, iar pentru cele de vacanta, de 3.600 de lei anual.
Business Standard
http://www.banknews.ro/stire/30792_companiile_taie_beneficiile_si_trec_pe_tichete_deductibile.html