Vizita de ieri de la uzina Dacia avea sa rezerve echipei ProMotor o surpriza - un crash test cu Dacia Sandero. Obiectivul testului: validarea viitoarei motorizari EURO 5, motor care va fi disponibil spre vanzare din 2010.
Etapele premergatoare unui astfel de test necesita multa munca si atentie in pregatirea tuturor echipamentelor necesare observarii tuturor deformarilor echipamentelor testate. In acest caz studierea miscarii componentelor viitorului motor euro 5 care va echipa modelul Sandero. Testul de azi, un impact frontal cu o bariera fixa deformabila la o viteza de 65 km/h, necesita o pregatire de aproximativ 120 de ore, timpulĀ necesar pentru ca totul sa fie in regula pentru un moment de mai putin de o secunda.
Gratie unui numar de 7 camere de filmat, de mare viteza, si o sumedeniei de senzori, informatia prelevata in fractiunea de secunda a impactului este "colectata" si trimisa spre analiza in Franta la Technocentre, unde o alta echuipa de inginerii studiaza datele. In laboratorul de impact a RTR de la Mioveni, se fac toate testele necesare validarii unui model / componente, dar si pentru pregatirea marelui test, cel al lui EuroNCAP.
Numarul mare de ore de pregatIri a simularii unui accident, munca asidua de analiza a datelor prelevate, au un singur scos: siguranta pasageriilor habitaclului. Dar, dupa cum a declarat seful de laborator, Livia Nicolae, daca echipamentele de siguranta pasiva nu sunt utilizate si exploatate conform fabricantului, munca unei armate de oameni este in zadar. Conform ultimelor statistici, in Romania centura de siguranta este purtata in mediu urban in proportie de 35 %, iar in mediu extraurban in proportie de 50%. Nepurtarea centurii de siguranta face ineficient airbag-ul, deoarece aceste doua echipamente au fost proiectate si gandite sa functioneze impreuna.
Integral in ProMotor