Ultimul an si jumatate, in mod cert, nu a fost unul reprezentativ pentru sistemul economic bazat pe relatii capitaliste. Dupa ce am asistat la transformarea Statelor Unite ale Americii intr-o tara semi-socialista, in care principiul protectionismului a devenit noua norma in transarea treburilor economice, asistam acum la fenomenul opus: schimbarea tarilor nordice, cunoscute prin lunga guvernare a stangii, in adevarate redute ale capitalismului clasic.
Saab Automobile, care, alaturi de Volvo si Ikea este unul dintre simbolurile globale ale succesului suedez, a ajuns, la fel ca si alti mari constructori de automobile, intr-o situatie critica din care nu mai poate iesi fara o interventie sustinuta a statului.
Suedia, tara cu o economie construita dupa principii paternaliste, nu s-a aratat insa dornica sa urmeze modelul altor state cu industrii auto puternice, precum SUA, Germania sau Franta. Raspunsul guvernului a fost transant si s-a facut auzit prin declaratia ministrului industriei, Maud Olofsson: "Statul suedez nu este pregatit sa detina fabrici auto".
In urma cu un deceniu, un astfel de raspuns ar fi fost de neimaginat intr-o tara care intrigase la acea vreme simtul capitalist al Statelor Unite, ai caror economisti nu-si puteau crede ochilor cum suedezii rezolva criza din sistemul financiar: prin nationalizarea bancilor, recapitalizarea lor si apoi, vanzarea lor.
Socialismul nordic a fost, pana in 2008, o bizarerie pentru Occident. Acum acesta este folosit drept model in majoritatea tarilor vestice si, in doar cateva luni, bizar a devenit raspunsul scandinav in rezolvarea crizei.
George Trifu
http://www.banknews.ro/stire/26817_tarile_nordice_au_devenit_ultima_reduta_a_capitalismului_clasic.html