BankNews.ro - The Business Republic

Managementul orientat spre profit rapid, sursa crizei
Afaceri | Data Publicarii: 05-03-2009

Modelul de conducere a companiilor bazat pe orientarea excesiva catre obtinerea profitului este elementul care a stat la baza crizei, potrivit lui Adrian Stanciu, managing partner pentru Human Synergistics, bancile fiind doar veriga cea mai expusa a acestui sistem.

"Acest mod de a conduce, care asaza profitul deasupra oricarei misiuni sociale si economice a companiei, pune presiune asupra angajatilor, creand medii hipercompetitive, impermeabile la schimbare, in conditiile in care, in prezent, companiile trebuie sa se bazeze cel mai mult pe flexibilitate, pe creativitate si pe oameni", spune reprezentantul companiei de cercetare si consultanta specializata in cultura organizationala.

Schimbarea necesara in companiile romanesti trebuie sa se produca de la o cultura organizationala de tip agresiv-defensiv, dominata de o ierarhie formala, care impune angajatilor norme si ii face sa fie hipercompetitivi catre o cultura constructiva, caracterizata de accentul pe capitalul uman, adaptabilitate si inovare. Aproximativ 90% dintre companiile din lume au competitivitatea mai mica decat cea din firmele romanesti, aceasta fiind principala trasatura a atmosferei din companiile locale, potrivit studiului realizat de Human Synergistics la nivelul pietei romanesti. Cercetari realizate de companiile de consultanta Human Synergistics la nivel global arata ca firmele cu o cultura organizationala constructiva sunt cele mai eficiente, cele pasiv-agresive sunt considerate neutre ca eficienta, iar cele ineficiente sunt companiile care functioneaza dupa o cultura pasiva (birocratica si conservatoare).

Efectele schimbarii culturii organizationale se vad dupa sase luni de la inceperea demersului, acesta fiind un proces continuu, de durata. "Chiar reduse pe fondul crizei, bugetele de resurse umane trebuie canalizate catre acele elemente care vor face diferenta. In companiile romanesti, eforturile de a investi in angajat nu sunt articulate intr-o filosofie de organizatie si, din aceasta cauza, nu dau rezultate", spune Adrian Stanciu.

Consultanta pentru schimbarea culturii organizationale costa in jur de 15.000 de euro pentru etapa initiala de diagnoza si prognoza, urmand ca implementarea sa atinga valoarea de 200 de euro per angajat, potrivit Human Synergistics.
Dintre cei 200 de consultanti acreditati de catre Human Synergistics, aproximativ 40% sunt consultanti interni, angajati in companii. Desi, pentru inceput, consultanta externa este necesara, ar fi preferabil ca firmele sa isi creeze propriile competente interne, pentru a derula apoi programe de coaching cu managerii sau pentru a regla, pe parcurs, sistemele de conducere.

Business Standard

http://www.banknews.ro/stire/26182_managementul_orientat_spre_profit_rapid,_sursa_crizei.html