Peste 5.000 de firme au fost inmatriculate in prima luna din 2009, an temut din cauya problemelor economice, transmite Capital. Cele mai multe afaceri sunt orientate catre domeniul agriculturii sau serviciilor profesionale.
Anul crizei este si anul fondurilor europene. Mai mult de 360 de milioane de euro vor fi alocate prin Fondul European pentru Dezvoltare Regionala, care ajuta direct investitiile in intreprinderi, telecomunicatii, mediu, energie si transporturi, instrumente financiare (fond de capital de risc, fond de dezvoltare regionala etc.), precum si activitatilor destinate sa sprijine dezvoltarea regionala si locala. Pentru a accesa si utiliza rational, e nevoie de specialisti. Deci, o afacere de succes in criza va fi consultanta in domeniul investitiilor
Datoriile devin din ce in ce mai impovaratoare si mai greu de platit, asa ca recuperarea creantelor este o afacere care promite sa tina piept crizei economice. Pentru a deschide o firma in acest domeniu e nevoie de cunostinte juridice si economice, pe langa formalitatile specifice infiintarii unei societati cu raspundere limitata.
O alta idee buna de afaceri este franciza fashion. Cu un buget ce nu depaseste 50.000 de euro, poti deschide un magazin de imbracaminte sau accesorii in franciza. "Nu as sfatui pe nimeni sa lanseze o afacere in retail in prima jumatate a anului, in orice domeniu, nu doar in fashion. Inca nu s-a ajuns la fundul sacului, si cred ca a doua jumatate a anului reprezinta un moment mai bun din punctul de vedere al creditarii bancare si al negocierii cu dezvoltatorii", spune Vicentiu Zorzolan, administratorul AAV Group, companie ce detine francizele Esprit, Springfield si Women‘Secret, citat de Capital. Riscurile nu sunt de neglijat, iar profitul e posibil sa intarzie anul acesta.
Potrivit statisticilor Registrului Comertului, o crestere semnificativa s-a inergistrat in ceea ce priveste afacerile care au ca obiect de activitate invatamantul. Aici intra gradinite particulare cu programe speciale. Pe langa acestea, profitabile ar mai fi centrele de ingrijire cosmetica sau chiar spa cu tratamente moderne, cu program prelungit, sala de fitness.
Magazinele online sunt o alta varianta buna in ceea ce priveste lupta impotriva crizei. Avantajele sunt multe: investitia in platforma online este minima si nu sunt necesare, cel putin la inceput, stocuri prea mari de marfa. Cheltuielile de operare sunt mici, nu e nevoie de un sediu pretentios sau de multi angajati. Marketingul si publicitatea se fac online.
Tot online se poate oferi si consultanta. "E important sa deschizi un startup pozitionat pe o nisa pentru a avea succes in 2009", spune Adrian Alexandrescu, fondatorul Interactions, pentru Capital. Interactions este o agentie specializata in consultanta in managementul relatiilor cu clientii (CRM) in mediul digital. Potentialul dezvoltarii unui asemenea business este dat si de cresterea pietei de servicii de tip CRM, in 2009, cu valori cuprinse intre 30% si 50%.
Criza scoate la iveala mijloace noi de comunicare si promovare, prin urmare firmele de PR si de Marketing sunt in castig. "Am preferat sa cred in oportunitatile crizei si sa sper ca anul acesta companiile vor avea nevoie mai mult ca oricand de comunicare", spune Renate Rozenberg despre deschiderea agentiei PR&More, citata de Capital.
Magazinul de la bloc este o alta afacere care pare sa functioneze pe timp de criza. In ultima perioada, chioscul de cartier a reinviat, sub o forma mai mare. Pe masura ce bancile isi restrang activitatea, tot mai multe spatii comerciale vor fi disponibile la sume acceptabile.
"In perioade de criza, oamenii pot renunta la multe, insa ultimele cheltuieli reduse vor fi cele pentru alimente. Si, chiar si atunci, vor taia de pe lista produsele scumpe sau mai putin importante, cum ar fi carnea si dulciurile, dar nu si cartofii, varza sau morcovii. De aceea, eu cred ca o investitie in legumicultura in aceasta perioada poate fi o idee buna", spune Daniel Botanoiu, reprezentantul Asociatiei Generale a Producatorilor Agricoli din Romania, citat de Capital. Deci o alta idee de succes in criza ar fi afacerile in domeniul agricol. Terenul se poate arenda sau cumpara. In functie de capital, se poate investi in culturi de camp, cu sau fara sisteme de irigatii, in solarii sau in sere.
Fast-food-urile nu par nici ele afectate de problemele economice. Nu acelasi lucru se poate spune si despre restaurante, care inregistreaza scaderi ale numarului de clienti. KFC, McDonald's si Burger King au anuntat ca isi vor continua expansiunea in 2009.
Antena3
http://www.banknews.ro/stire/25874_10_idei_de_afaceri_profitabile_pe_timp_de_criza.html